Uczą się, że sieć oferuje dużo więcej niż Facebook, gry i Youtube, a Muzeum nie jest świątynią szklanych gablot. Młodzi uczestnicy programu „Muzeum. Udostępnij!” odkrywają wystawę Muzeum Emigracji w poszukiwaniu tego, co interesuje ich najbardziej. Dla jednych jest to muzyka, dla innych podróże i marzenia o wielkim świecie. Wszyscy jednak stworzą indywidualne, jedyne w swoim rodzaju ścieżki zwiedzania, po których już niedługo oprowadzą swoich najbliższych.
Fot. Bogna Kociumbas
Ta wyjątkowa „kadra” przewodników Muzeum Emigracji w Gdyni – dzieci w wieku 10-13 lat – bierze udział w serii zajęć, które uczą je historii, autoprezentacji, a także korzystania z cyfrowych zasobów i multimedialnych urządzeń. Zajęcia z tabletami na interaktywnej wystawie, warsztaty z wykorzystaniem blogów, portali czy zdigitalizowanych zbiorów pokazują, jak rozróżniać fakty od opinii i oceniać wiarygodność źródeł. W trakcie zajęć edukatorzy Muzeum zachęcają także do tego, by dzieci sobie ufały i wzajemnie sobie pomagały – przekonują, że lepiej jest wspierać kolegów, niż z nimi konkurować i nie ma nic złego w opieraniu się na sprawdzonych pomysłach innych. Wszystko po to by już 10 grudnia z sukcesem i uśmiechem wejść w rolę ważnego eksperta – profesjonalnego przewodnika po wystawie Muzeum Emigracji w Gdyni. Właśnie wtedy pierwsi uczniowie z projektu „Muzeum. Udostępnij!” przeżyją swoje święto – przyprowadzą do Muzeum swoich rodziców, opiekunów czy sąsiadów, by oprowadzić ich po wystawie według swojego scenariusza.
„Muzeum. Udostępnij!” to projekt zaplanowany na dwa lata i inspirowany popularnym w Szwecji programem edukacji pt. „Mini-Przewodnicy”. W jego ramach Marinmuseum w Karlskronie wzmacnia kompetencje kulturowe dzieci z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym. Marinmuseum współpracuje z tamtejszą szkołą, w której imigranci, w tym uchodźcy, stanowią 98% uczniów. Dzięki uznaniu, którego młodzież doświadcza w trakcie programu, wzmacniane są więzi rodzinne, tak jak i te łączące lokalną społeczność. Muzeum dociera zaś do osób, które często same nie skorzystałyby z jego oferty. Projekt „Muzeum. Udostępnij!” przenosi skandynawskie doświadczenia na grunt polski i realizuje program z sześcioma gdyńskimi świetlicami socjoterapeutycznymi, które są partnerami projektu. Kadra świetlic wzięła udział w wizycie studyjnej w Marinmuseum, przeszła szkolenia z edukacji informacyjnej i pracy metodą Action Learning, korzysta z doradztwa ekspertów MEG oraz szwedzkiego partnera. Dzięki temu podopieczni świetlic mogą pogłębiać wiedzę zdobytą w Muzeum w ramach zajęć świetlicowych.
Muzeum. Udostępnij! to nazwa nieprzypadkowa – mamy nadzieję, że radosne, pozytywne i twórcze doświadczenie uczestników projektu sprawi, że włączą one do Muzeum kolejne osoby. Chcemy pokazać, że muzeum to miejsce dostępne – każdy może tu przyjść i znaleźć dla siebie coś cennego. Niezależnie od tego czy jest się gimnazjalistą słuchającym hip-hopu, młodym miłośnikiem piłki nożnej czy amatorką mody. – przekonuje Agnieszka Kaim, specjalistka ds. edukacji Muzeum Emigracji w Gdyni.
Zwieńczeniem projektu „Muzeum. Udostępnij!” będzie film dokumentujący jego przebieg i seminarium dla animatorów i edukatorów z instytucji kultury planowane na jesień 2016. Projekt otrzymał wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Edukacja medialna i informacyjna”.
Realizowany jest w partnerstwie z Marinmuseum w Karlskronie, Stena Line i czterema gdyńskimi organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Społecznej Edukacji NON STOP, Stowarzyszeniem „Perspektywa”, Fundacją Zmian Społecznych „Kreatywni” i Stowarzyszeniem Rozwoju Zawodowego i Osobistego „Zielona Myśl”.