25 czerwca otworzyliśmy długo wyczekiwaną wystawę „Klimaks”, poświęconą tematowi fali emigracji Polaków do Ameryki Południowej na przełomie XIX i XX wieku. Ekspozycja składa się z części artystycznej – fotograficznego cykli „Czekając na śnieg” autorstwa Katarzyny i Marianne Wąsowskich oraz naukowej, która powstała we współpracy z Fundacją Biodiversitatis. Głównym wątkiem, wokół którego zbudowana jest narracja jest relacja człowieka i jego środowiska naturalnego. Kuratorem wystawy jest Maksymilian Bochenek.
Tę niezwykłą podróż poprzez południowy kontynent Ameryki ze współczesnej perspektywy otwiera zrekonstruowana skrzynia Warda – rodzaj specjalnego szklanego pudła, zaprojektowanego przez Nathaniela Bagshaw Warda w XIX wieku. Skrzynia ta służyła do transportu roślin, pozwalając masowo przewozić je między kontynentami i uprawiać tam, gdzie wcześniej nie występowały. To swoista metafora, która odwołuje się do podobieństwa roślin i ludzi – ich zdolności przystosowawcze okazują się warunkiem konicznym migracji.
Słowo „klimaks” natomiast oddaje moment, gdy rzecz zmierza ku końcowi, ale wciąż nie osiąga finału. Ilustruje stan trwania w zawieszeniu, gdy kończy się jeden proces zmian, jednocześnie dając przestrzeń do kolejnego. Odwołanie się do jego idei otwiera pole do dyskusji nad trwałością tego, gdzie żyjemy, i zasad, według których to życie wiedziemy.
Odnosząc się do wątku ekologicznej odpowiedzialności muzeów, przekształciliśmy architekturę wystawy z elementów poprzedniej ekspozycji „Carboland”. Jako sygnatariusze deklaracji Kultura dla Klimatu – oddolnej inicjatywy na rzecz ekologizacji obszaru kultury – staramy się minimalizować środowiskowe koszty naszych działań oraz ślad węglowy w najbliższym otoczeniu. Na naszej stronie opublikowaliśmy deklarację środowiskową.
Zobaczcie fotorelację z otwarcia „Klimaksu”.
Zobaczcie w przyśpieszonym tempie, jak „Carboland” zamieniał się w „Klimaks”!
Więcej o wystawie: https://polska1.pl/klimaks-wystawa-czasowa/