W ramach interwencji artystycznych „SUPLEMENT” kontynuujemy rozmowy z artystami emigrantami o sztuce, wrażliwości na zmiany i trudnych sytuacjach migracyjnych. Tym razem od 17 lipca do 2 października 2022 roku zaprezentujemy „Cel pobytu” ukraińskiego artysty wizualnego i kuratora Yuriya Bileya.
[Українська версія нижчe]
Pytanie o cel pobytu, słyszane przy przekraczaniu polskiej granicy zainspirowało artystę Yuriya Bileya do zatytułowania w ten sposób pracy, opowiadającej o emigranckim życiu. Artystyczną prezentację tworzy ponad 160 przedmiotów przywiezionych w trakcie przeprowadzki z Ukrainy do Polski. Ulubione ubrania, znoszone buty, książki i albumy, monety, zdjęcia, dokumenty, stara maszyna do pisania czy dzieła sztuki otrzymane od przyjaciół tworzą subiektywny, sentymentalny i za razem intrygujący biograficzny autoportret artysty. Praca dotyka tematu tożsamości, wspomnień i zbiorowej pamięci.
Yuriy Biley urodzony w 1988 roku w Użhorodzie (Zakarpacie, Ukraina) tworzy instalacje, cyfrowe kolaże i grafiki, prace o charakterze postkonceptualnym, realizuje działania post artystyczne. Poza tematem emigracji, prace są reakcją na bieżące wydarzenia społeczne i polityczne. Zawierają się w nich wyobrażenia o świecie pozbawionym fundamentalnych dzisiaj problemów. Projekty opierają się na osobistych doświadczeniach, które artysta buduje za pomocą̨ zapożyczeń i cytatów. Interesuje go tekst i wpływ języka jako czynnika kulturotwórczego. W komunikatach odczytujemy postawę obywatelską i stałe odnoszenie się do wątków tożsamościowych autora.
***
16 lipca o godz. 17:00 odbędzie się spotkanie z artystą, które poprowadzi historyczka sztuki, kuratorka i badaczka Aleksandra Grzonkowska.
Wystawa stała w tym dniu będzie czynna do godz. 20:00, a w godz. 17:30-20:00 wstęp będzie bezpłatny. Wejście na wystawę stałą na podstawie bezpłatnego biletu – do pobrania w kasie.
Dostępność wystawy czasowej SUPLEMENT „Cel pobytu” dla osób z niepełnosprawnościami
Pokaz pracy „Cel pobytu” w ramach cyklu „SUPLEMENT”
Autor pracy: Yuriy Biley
Kurator cyklu: Maksymilian Bochenek
Tekst do pracy: Sylwia Hejno
Koordynacja produkcji: Monika Górka, Hanna Gryka
Dostępność: Marta Otrębska
Projekt graficzny*: Julia Porańska
Komunikacja/promocja: Agnieszka Długosz-Trąbińska, Michalina Domoń, Adrianna Lasinkiewicz
Wsparcie techniczne: Marcin Brzeski, Krzysztof Gładysz, Przemysław Janczewski
Specjalne podziękowania dla Lilii Antoniuk, Sylwii Hejno, Aleksandry Zielonki oraz Galerii Labirynt
*W projekcie graficznym wykorzystano fotografię z Archiwum Galerii Labirynt autorstwa Wojciecha Pacewicza
***
Patroni medialni:
Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Radio TOK FM
Trojmiasto.pl
SZUM
NN6T
***
Opis pracy:
„Cel pobytu”
Yuriy Biley
2019 – teraz
instalacja + audio
164 obiekty
2 h 12 min
„Cel pobytu?” – słyszy za każdym razem Yuriy Biley, gdy przekracza polską granicę, chociaż od lat ma tutaj swój dom. Pytanie, na wstępie rozróżniające na „obcych” i „swoich” stanowi dla przyjezdnych wstęp do migranckiej baśni o wielu możliwych
zakończeniach, dla artysty nabiera ono szczególnego znaczenia.
Masa przedmiotów o rozmaitej wartości i proweniencji, jak: przywieziona w walizkach
odzież, znoszone buty, książki i albumy, monety, fotografie, dokumenty, stara
maszyna do pisania, torebka cukru, zgrabny, dziś designerski stolik kawowy czy
bazarowa torba z polipropylenu obok dziesiątków dzieł sztuki sprezentowanych
przez zaprzyjaźnionych artystów, układają się w rodzaj martwej natury-rzeźby, a
zarazem biograficznego autoportretu. Praca ta, mówiąca o ukraińskich korzeniach
i imigranckim życiu, dotyka tematu tożsamości, indywidualnych wspomnień, a
także pamięci zbiorowości.
W tym żmudnym procesie przywoływania wydarzeń i wrażeń z przeszłości równie ważna jak fakty jest osobliwa niepamięć – to, co zostało zamazane przez upływ czasu i powraca w formie zmodyfikowanej przez tęsknotę. Bardziej słusznie niż o nostalgii, byłoby jednak mówić o ostalgii*, specyficznej dla państw bloku postradzieckiego. Dla
Yuriya Bileya wspomnienia o tamtych czasach są nieodłącznie związane z
dzieciństwem. Jednym z materialnych nośników historii jest zabawka, radziecki
samolocik pochodzący z bazaru w Dniprze. Podobnie jak inne elementy instalacji,
stanowi on medium dla tego, co możemy nazwać bezpowrotnością.
Sylwia Hejno / Archiwum Galerii Labirynt
*Pojęcie „ostalgii”pochodzi z języka niemieckiego i składa się ze słów „ost”, czyli „wschód” oraz „nostalgia”. Po raz pierwszy użył go artysta kabaretowy Uwe Steimle w 1992 r.Przykład kulturowej ostalgii stanowi film Wolfganga Beckera „Good Bye, Lenin”.
„SUPLEMENT”
kurator: Maksymilian Bochenek
Muzeum Emigracji w Gdyni / ostatnia sala wystawy stałej
„Halka/Haiti. 18°48’05”N 72°23’01”W”
Joanna Malinowska & C.T. Jasper
05.06.-10.07.2022
„Cel pobytu” Yuriy Biley
17.07 – 02.10.2022, spotkanie z artystą: 16.07 o godz. 17.00 poprowadzi Aleksandra Grzonkowska
„…że Cię nie opuszczę”
Lesia Pczołka & Uladzimir Hramovitch
UA
«Cel pobytu» («Мета перебування»)
Yuriy Biley 2019 –досьогодні
Виставка + аудіо
162 об’єкти
«Мета перебування?» – чує Yuriy Biley щоразу, коли перетинає польський кордон, хоча вже багато років його дім тут, у Польщі. Питання, яке вже на самому початку ділить на «чужих» і «своїх», є для приїжджих вступом до мігрантської казки з безліччю можливих закінчень, а для митця набуває особливого значення.
Багато предметів різної цінності та походження, таких як: одяг, привезений у валізах, поношене взуття, книги та альбоми, монети, фотографії, документи, стара друкарська машинка, торбинка цукру, акуратний, сьогодні вже дизайнерський журнальний столик або поліпропіленова базарна сумка поряд із десятками творів мистецтва, подарованих друзями-художниками, утворюють своєрідний натюрморт-скульптуру, а водночас і біографічний автопортрет. Ця робота розповідає про українське коріння та іммігрантське життя, зачіпає тему ідентичності, індивідуальних спогадів та колективної пам’яті.
У цьому безперервному процесі пригадування подій і вражень з минулого, факти є настільки ж важливими, як і своєрідне забуття – того, що було розмито плином часу і що повертається змодифіковане тугою. Однак, правильніше було б говорити про „остальгію”, характерну для країн пострадянського блоку, ніж про ностальгію. Для Yuriya Bileya спогади про ті часи нерозривно пов’язані з дитинством. Одним із матеріальних носіїв історії є іграшка, радянський літачок з базару в Дніпрі. Як і близько двохсот інших елементів виставки, це точка відліку для того, що ми можемо назвати безвороттям.
Sylwia Hejno/Архів Galerii Labirynt
* Термін «остальгія» походить з німецької мови і складається зі слів «ost», що означає «схід» і «ностальгія». Вперше його використав артист кабаре Uwe Steimle у 1992 році. Прикладом культурної остальгії є фільм Wolfganga Beckera «Good Bye, Ленін».
***
Показ виставки „Cel pobytu / Мета перебування” в рамках циклу „SUPLEMENT”
Автор: Yuriy Biley
Куратор циклу: Maksymilian Bochenek
Текст: Sylwia Hejno
Координація виробництва: Monika Górka, Hanna Gryka
Консультації з доступності: Marta Otrębska
Графічний проєкт*: Julia Porańska
Зв’язок з громадскістю: Agnieszka Długosz-Trąbińska, Michalina Domoń, Adrianna Lasinkiewicz
Технічне забечпечення: Marcin Brzeski, Krzysztof Gładysz, Przemysław Janczewski
Особлива подяка Lilii Antoniuk, Sylwii Hejno, Aleksandrze Zielonce та Galeria Labirynt
*В графіці використано фотографію Wojciecha Pacewicza з архіву Galerii Labirynt