Za Granicą Sztuki: Igor Mitoraj

Kontrowersyjny, oskarżany o tworzenie sztuki komercyjnej, konformizm, a nawet kicz. Igor Mitoraj, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich rzeźbiarzy na świecie. Jak dziś, w dwa lata po śmierci artysty, można ocenić jego dorobek? O tym opowie dr Magdalena Howorus-Czajka w trakcie wykładu pt. „Rozbici herosi. Rzeźby Igora Mitoraja” w czwartek, 14 kwietnia o godz. 17.30 w sali kinowej Muzeum Emigracji w Gdyni. Wstęp wolny.

Twórczość Mitoraja cieszy się ogromną popularnością, a jego rzeźby można spotkać na całym świecie – w kilkudziesięciu muzeach, fundacjach i siedzibach największych korporacji. Mimo tej popularności, a może właśnie z jej powodu wzbudzał wiele kontrowersji, najczęściej oskarżany o komercyjne podejście do sztuki lub kicz.

Podczas wykładu „Rozbici herosi. Rzeźby Igora Mitoraja” dorobek artysty spróbuje podsumować Magdalena Howorus-Czajka, doktor historii sztuki, absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a od 2007 roku adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na kilku zasadniczych kierunkach: krytyka artystyczna i prasoznawstwo kulturalne okresu PRL, przemiany form i funkcji w rzeźbie polskiej, trójmiejskie środowisko artystyczne, książka obrazkowa i sztuka książki. Wspólnym mianownikiem jest zawsze polska sztuka powojenna. Kuratorka wystawy „Wiktor Tołkin. Ślady”, prezentowanej w 2014 roku w Muzeum Stutthof w Sztutowie. Członkini Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Instytutu Badań nad Sztuką Świata oraz Association for Cultural Studies.

Igor Mitoraj urodził się 26 marca 1944 roku w niemieckim mieście Oederan jako syn Polki i Francuza, ale dzieciństwo i młodość spędził na południu Polski, w Grojcu. Po ukończeniu Liceum Plastycznego w Bielsku-Białej wstąpił w 1963 roku na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie studiował malarstwo pod kierunkiem Tadeusza Kantora. To za radą Kantora wyjechał do Francji, gdzie podjął studia w paryskiej Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts. Tam też odkrył swoją pasję do rzeźby. Większość życia spędził na Zachodzie, głównie we Francji i Włoszech. W 1983 roku założył pracownię we włoskiej stolicy marmuru Pietrasanta, niedaleko Carrary, gdzie kiedyś tworzył m.in. Michał Anioł. Jedną z jego głównych inspiracji była mitologia Grecji i Rzymu. Bohaterami swoich rzeźb uczynił antycznych bogów i herosów, ale ukazanych w sposób, który podkreślał nietrwałość piękna i siły, odsyłając do refleksji o ludzkim cierpieniu i przemijaniu. Często rzeźbił fragmenty: tors, głowę, rękę, uważając, że „fragment ramienia czy noga oddziałuje znacznie silniej niż całe ciało”. W ostatnich latach życia podejmował się różnych wyzwań, m.in. w 2012 roku zaprojektował scenografię i kostiumy do opery „Aida” w stolicy Kataru, Doha. Zmarł 6 października 2014 roku.

14.04.2016, czwartek | godz. 17.30 | sala kinowa MEG, ul. Polska 1 | wstęp wolny

ZA GRANICĄ SZTUKI to cykl comiesięcznych wykładów prezentujących sylwetki najciekawszych polskich artystów emigracyjnych XX i początku XXI wieku. Artystów różnych dziedzin: malarstwa, filmu, rzeźby czy architektury, których życie i twórczość rozpięte były między Polską a światem – uciekinierów, wygnańców, dobrowolnych rezydentów, obywateli świata… Wybitni znawcy z całej Polski, szczególnie związani ze swoimi bohaterami – historycy sztuki, kuratorzy wystaw oraz autorzy monografii, opowiadają o ich dorobku, wymykającym się łatwym schematom i przekraczającym ograniczenia ludzkiej myśli i artystycznej materii. Przybliżają także ich, rozpostarte między kraje i kontynenty, biografie. Wykłady skierowane są do szerokiej publiczności, mają otwartą, nieakademicką formułę i popularyzatorski charakter. Autorem programu i koncepcji merytorycznej cyklu „Za granicą sztuki” jest dr Hubert Bilewicz.

Kolejny wykład z cyklu „Za granicą sztuki”:

9.06.2016 | Karol Broniatowski | dr Dorota Grubba-Thiede (ASP Gdańsk)

Patroni medialni cyklu: kulturaonline.pl | Trojmiasto.pl | Radio Gdańsk | Magazyn Together

Share

Related posts:

Nadchodzące wydarzenia