Love Boat. Rozkosze rejsów „Stefanem Batorym” na fotografiach Hipolita Śmierzchalskiego

Plakat. Niebiesko-czerwono-żółte tło. Do połowy plakatu narysowane granatowe fale. Po falach płynie narysowany statek. Z komina statku wydostaje się dym w kształcie czerwonych serc. Na środku rysunku fal napis LOVE BOAR Rozkosze rejsów „Stefanem Batorym” na fotografiach Hipolita Śmierzchalskiego. Pod spodem, na dole plakatu logotypy patronatów medialnych. W prawym górnym rogu plakatu białe logotypy Muzeum Emigracji w Gdyni oraz miasta Gdyni. W lewym górnym rogu plakatu biały napis Wystawa w Muzeum Emigracji w Gdyni 2.05-1.09.2019

Tysiące portretów podróżnych i załogi, zdjęcia z balów przebierańców, toastów i uścisków, życie pod pokładem i w kajutach… Przez 10 lat Hipolit Śmierzchalski (1925–2012) pływał na pokładzie ostatniego z polskich transatlantyków TSS „Stefan Batory”, pełniąc rolę pokładowego fotografa. W rejsie spędzał w miesiącu na ogół 28 dni. W czasie jednej imprezy zdarzało mu się wykonać 1500 zdjęć. Zawsze czarno-białych, bo PLO nie było stać na kolorową ciemnię. Często podczas pracy tańczył i śpiewał, trudno było uwierzyć, że robi zdjęcia.

Hipolit Śmierzchalski był duszą towarzystwa, a jednocześnie człowiekiem niezwykle utalentowanym i pracowitym. Trudnił się malarstwem, grafiką i muzyką. Był m.in. fotografem konspiracyjnym, wykonywał zdjęcia do dokumentów Jana Nowaka-Jeziorańskiego przed przerzutem kuriera do Szwecji i jedynym fotoreporterem „Dziennika Bałtyckiego” oddelegowanym do fotografowania publicznej egzekucji oprawców z obozu koncentracyjnego Stutthof. Pracował też jako oświetleniowiec w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Przez wiele lat reprezentował Polskę w lekkiej atletyce, był mistrzem Polski na dystansie 3000 m z przeszkodami (rekord życiowy: 8:27,2 [1956]). Jego grób znajduje się na cmentarzu w Witominie.

Hipolit Śmierzchalski pływał na „Stefanie Batorym” w latach 1978–1988. W zbiorach Muzeum Emigracji w Gdyni znajduje się ponad 10 tys. jego klatek negatywowych i fotografii. Wystawa nadaje wybranym zdjęciom nową ramę interpretacyjną. Nowe odczytanie, reinterpretacja są nieuniknione.

Kuratorzy: dr Adam Mazur, Nicolas Grospierre

Wystawa czynna od 2 maja do 1 września 2019

Poniedziałek: nieczynne
Wtorek: 12:00-20:00
Środa-niedziela: 10:00-18:00
Nieczynne w dni świąteczne: 9 czerwca, 20 czerwca, 15 sierpnia

Wstęp wolny na wystawę i wydarzenia towarzyszące


Wydarzenia towarzyszące:

2 maja
19:00 – wernisaż
21:00-02:00 – LOVE BOAT DISCO DECK Oficyna Transatlantyk @ Muzeum Emigracji | DJ Zambon, DJ Pejzaż, DJ Jazxing

3 maja
13:00-14:00 – oprowadzanie kuratorskie z Adamem Mazurem
15:00-16:00 – spotkanie z Tomaszem Raczkiem, prowadzenie: Maciej Ulewicz
16:30-18:30 – pokaz filmu Takie małe miasteczko Batory (2017 r., 72 min, reż. Anna Dejczer)

18 maja
19:00-01:00 – Noc Muzeów w Gdyni. Tę noc spędzamy razem!

Oprowadzanie po wystawie z przewodnikiem w ostatnie niedziele miesiąca o 13:00 (26 maja, 30 czerwca, 28 lipca, 25 sierpnia).

Patroni medialni
Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Co jest grane 24, trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Szum

{„MODULE”:{„page”:”galleries”,”module”:”gallery”,”id”:155}}

Kuratorzy / Curators: dr Adam Mazur, Nicolas Grospierre
Koordynacja / Coordination: dr Grzegorz Labuda, Maksymilian Bochenek
Opisy / Descriptions: dr Adam Mazur
Redakcja i korekta / Editing and proofreading: Katarzyna Żelazek
Tłumaczenie i korekta / Translation and proofreading: dr Monika Bokiniec
Digitalizacja / Digitization: Anna Wróblewska, Paweł Podolski
Pozyskiwanie fotografii / Photo acquisition: dr Agnieszka Kowalkowska
Promocja / Promotion: Jakub Szałek, Kaja Długosz, Łukasz Leśniak
Projekt wystawy / Exhibition design: Centrala (Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz) oraz Tomasz Bersz
Projekt neonów / Neon signs design: Tomasz Bersz
Identyfikacja graficzna / Graphic identification: Tomasz Bersz
Produkcja / Production: S4P Manufaktura Mebli
Koordynacja produkcji / Production coordination: Michał Nowakowski
Specjalne podziękowania / Special thanks: Marzena i Maurycy Śmierzchalscy

Share

Related posts:

Nadchodzące wydarzenia