Docelowa siedziba Muzeum Emigracji w Gdyni, Dworzec Morski, odzyskała swoją przedwojenną bryłę. Odbudowana została brakująca, północno-zachodnia część gmachu – ślad po bombardowaniu z czasów II wojny światowej. Od dziś fasadę Dworca ponownie zdobią historyczne płaskorzeźby polskich orłów. To symboliczny moment powrotu do dawnej świetności miejsca niezwykle ważnego dla Gdyni jak i historii polskiej emigracji.
Zakończono ważny etap rekonstrukcji Dworca Morskiego – odbudowano narożnik budynku, którego uszkodzenie wyraźnie zniekształciło całą bryłę. Tym samym frontowa fasada docelowej siedziby Muzeum Emigracji w Gdyni odzyskała dawny wygląd i harmonijną symetrię. Zmiany widoczne są także wewnątrz – wzniesiono brakujące od strony wody piętro, które w przyszłości służyć będzie jako muzealna restauracja z widokiem na morze.
Intensywnym przemianom ulega również elewacja tej strony budynku – widok przysłaniają jeszcze rusztowania, jednak już teraz wyraźnie rysują się zmiany, które nadadzą temu 80-letniemu budynkowi nowoczesny wygląd. Postawione zostało obramowanie pod montaż szklanej ściany, która zastąpi pierwotnie murowaną, dziś nieistniejącą elewację. Wzniesiono także stalową konstrukcję oryginalnego punktu widokowego – przeszklonego tunelu wychodzącego z Magazynu Tranzytowego. Będzie to nawiązanie do historycznego trapu, jakim opuszczający Dworzec wchodzili na pokład statków.
Dialog z przeszłością prowadzony jest też poprzez przywrócenie fasadzie oryginalnej, polskiej symboliki. Budynek o znaczącym adresie – Gdynia, ul. Polska 1 – ponownie zdobią płaskorzeźby orłów, przypominające o tym, że miejsce było ważną częścią historii rodzimej emigracji, wiedzę o której Muzeum popularyzuje. Ważące 850 kilogramów orły zostały wykonane z naturalnego kamienia i odwzorowane na podstawie archiwalnych zdjęć. W latach 30. to za ich sprawą gmach miał być – tak dla mieszkańców Gdyni, jak i pasażerów przypływających statków pasażerskich – symbolem państwa zasługującego na swoją obecność nad Bałtykiem. Ta intencja była jasna również dla niemieckich okupantów, którzy po zajęciu miasta w 1939 r. niezwłocznie usunęli je wraz ze wszystkimi polskimi akcentami z wnętrza budynku. W 1942 roku przeniesiono do Dworca biura Kriegsmarine. W październiku następnego roku na budynek spadły bomby alianckiego nalotu. Poważnie ucierpiała północno-zachodnia część głównego gmachu, której dokładnej rekonstrukcji nie podjęto się aż do 2013 roku.
—-
Przebudowa Dworca Morskiego oraz Magazynu Tranzytowego ruszyła w maju ubiegłego roku i obejmuje prace remontowe, konserwatorskie i adaptacyjne, które przygotują ten zapisany w rejestrze zabytków obiekt pod szeroką działalność nowoczesnej, wielofunkcyjnej placówki. Całkowity koszt inwestycji wynosi 49,3 mln zł, z czego ok. 23,8 mln finansowanych jest ze środków unijnej inicjatywy JESSICA. Powierzchnia Dworca Morskiego to 2500 m² a sąsiadującego z nim Magazynu Tranzytowego (przestrzeni wystawy stałej i wystaw czasowych to 3600 m²) Budowę Dworca Morskiego realizuje za kwotę 23,7 mln zł wybrana w przetargu firma Marbud z Gdyni. Muzeum Emigracji w Gdyni zainauguruje swoją działalność w Dworcu Morskim na przełomie 2014/2015 roku.