Ile polskich nut jest w tradycyjnej muzyce Teksasu? Dlaczego o polce częściej słyszymy zza oceanu niż w naszym kraju? Czy wiecie, że to potomek polskich emigrantów zrewolucjonizował granie na perkusji w amerykańskim jazzie? A czy słyszeliście, że dla dwójki Polaków swego czasu nagrywali Aretha Franklin i The Rolling Stones?
Muzyczna strona emigracji do USA dziś w drugim odcinku podcastu Stacja Emigracja z udziałem dr Grzegorza Welizarowicza.
Podcast Stacja Emigracja to nowy projekt realizowany przez Muzeum Emigracji w Gdyni. W pierwszym sezonie usłyszysz 8 wywiadów ze specjalistami zajmującymi się zagadnieniem migracji na różnych płaszczyznach. Porozmawiamy zarówno o sztuce, kulturze i projektowaniu, jak i o społecznym oraz ekonomicznym wymiarze migracji, a także przyjrzymy się procesom zachodzącym w środowisku naturalnym, wysoko nad naszymi głowami i pod powierzchnią wody.
Słuchaj podcastu na YouTube i Spotify. Korzystaj z rzetelnego źródła wiedzy o migracjach w dowolnym miejscu i czasie.
Prowadzący: Maciej Bąk
Koordynacja i opieka merytoryczna: zespół Muzeum Emigracji w Gdyni
Projekt graficzny: Patryk Hardziej
Muzyka: Bartosz Hervy
Słuchaj na Spotify
oraz na YouTube
Transkrypcja otworzy się po kliknięciu w ten tekst.
W podcaście wykorzystano fragmenty utworów:
- The Steve Okonski Band „”Stop the Fighting Boys Polka (Nie bijcie się chlopcy)” (Traditional, arr. Steve Okonski), Pulaski of Texas Records, San Antonio, nr. 78224, brak daty
- Marisha Data „Mother’s Garden Polka”, z płyty Songs And Music Of Marisha Data And Steve Adamczyk And His Orchestra, wyd. Chicago Polkas, nr. LP—5200, brak daty
- Benny Goodman and His Orchestra „Sing, Sing, Sing”, wyd. Victor Rec, nr. 25796, 1938
- Muddy Waters „I Can’t Be Satisfied”, wyd. The Aristocrat of Records, nr. 1305, 1948
- Eddy Bell and the Bel-Aires „The Great Great Pumpkin”, wyd. Lucky Four, nr. 45-LF-1012, 1961
—
dr Grzegorz Welizarowicz – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Adiunkt Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytety Gdańskiego. W swoich badaniach skupia się na kulturze amerykańskiej i zmianach, jakie zachodzą w niej na tle wydarzeń historycznych. Kompozytor i muzyk. Od roku 1994 związany z zespołem MORDY. Od roku 1999 tworzy muzykę do spektakli i filmów teatru tańca, dla min.: Dada von Bzudlow, Teatr Okazjonalny, Good Girl Killer, Anny Steller i innych. Członek założyciel kolektywu Good Girl Killer (2005).
Maciej Bąk – dziennikarz radiowy. Od 2016 roku reporter Radia ZET w Trójmieście, wcześniej dziennikarz Radia Gdańsk. Absolwent Prawa na Uniwersytecie Gdańskim. O prawie pisze na co dzień w serwisie Bezprawnik.pl. W swojej radiowej pracy zajmuje się głównie sprawami społecznymi, samorządami i środowiskiem.