Susan Wojcicki, Steve Wozniak czy Jacek Tramiel – to eksperci z branży technologicznej, którzy przyczynili się do sukcesu takich projektów jak: YouTube, Apple czy Commodore. Polacy i potomkowie polskich emigrantów wciąż mają ogromny wpływ na rozwój branży technologicznej na świecie, co potwierdza badanie E-MIGRACJA. POLSKA DIASPORA TECHNOLOGICZNA, przeprowadzone przez Muzeum Emigracji w Gdyni, PLUGin Polish Innovation Diaspora we współpracy z Innym Formatem w latach 2018-2019. W połowie października 2020 roku rusza druga edycja tego badania.
Projekt zainicjowany przez Muzeum Emigracji w Gdyni miał innowacyjny charakter – było to pierwsze kompleksowe badanie Polaków i osób o polskich korzeniach, którzy działają za granicą w szeroko rozumianych nowoczesnych sektorach gospodarki. Chodziło o zebranie podstawowych danych dotyczących ich sytuacji życiowej i zawodowej, tak, by móc na tej podstawie dokonać pewnej ogólnej charakterystyki badanej grupy. W jego zakresie uwzględniono takie obszary jak: wymiar społeczno-demograficzny, zawodowy oraz sytuacja rodzinna, doświadczenia migracyjne, relacje społeczne i zawodowe na emigracji, poczucie tożsamości i więzi z krajem, perspektywa powrotu do Polski oraz współpraca z osobami, instytucjami czy organizacjami z Polski.
Inicjatywa była realizowana w dwóch etapach. Etap pierwszy stanowiły badania ilościowe w formie ankiety udostępnionej online na stronie projektu. Etap drugi to badania jakościowe w formie wywiadów pogłębionych.
Co wynikło z tego badania?
– Pierwsza, pilotażowa edycja projektu E-migracja. Polska diaspora technologiczna przyniosła szereg interesujących informacji na temat grupy polskich profesjonalistów mieszkających i pracujących za granicą. Udało nam się w dużym stopniu poznać ich nastawienie do emigracji, kształtowania kontaktów prywatnych i zawodowych, planów ewentualnego powrotu do Polski czy też współpracy z osobami, instytucjami lub organizacjami działającymi na terenie naszego kraju. Prawie 83 proc. respondentów z tej grupy deklaruje swój pobyt za granicą jako „stały”, 55 proc. utrzymuje kontakty głównie z rodowitymi mieszkańcami kraju emigracji bądź imigrantami, niezależnie od ich narodowości, a o ewentualnym powrocie do Polski myśli niecała połowa – 49 proc., przy czym jedynie 8 proc. ma w tym zakresie sprecyzowane plany. Pozwoliło nam to na zrekonstruowanie dominujących w badanej grupie trendów w zakresie stylu życia i obieranych strategii zawodowych. Z pozyskanych danych wyłania się obraz osób silnie nastawionych na rozwój zawodowy, ambitnych, cały czas stawiających sobie wyzwania i konsekwentnie dążących do ich realizacji. Jednocześnie są to również osoby otwarte, ciekawe świata i dość łatwo nawiązujące kontakty społeczne. Warto dodać, że ogromna większość respondentów zaskakiwała wysokim poziomem autorefleksji na temat własnego pobytu za granicą oraz ogólnych trendów związanych z najnowszą polską falą emigracji – mówi dr Rafał Raczyński z Muzeum Emigracji w Gdyni, jeden ze współautorów badania.
Cały projekt został podsumowany w publikacji E-migracja. Polska diaspora technologiczna. Raport z badań, którą można pobrać bezpłatnie na stronie http://www.e-migracja.eu/. Duże zainteresowanie badaniem ze strony mediów i branży oraz samych respondentów skłoniło inicjatorów do jego kontynuacji w latach 2020 – 2021.
– W celu pogłębienia badania trendów, uzyskania danych porównawczych, niezbędna jest kontynuacja. Na potrzeby drugiej edycji projektu zmodyfikowaliśmy nieco narzędzia badawcze i uzupełniliśmy go o nowe pytania odnoszące się do bieżącej sytuacji, np. na ile pandemia koronawirusa Covid-19 wpłynęła na życie prywatne i zawodowe badanej grupy, czy też problematyki związanej ze stereotypami migracyjnymi – mówi Sebastian Tyrakowski, jeden ze współautorów, Zastępca Dyrektora Muzeum Emigracji w Gdyni.
Kto będzie mógł wziąć udział w II edycji badania E-migracja. Polska diaspora technologiczna?
– Do udziału w badaniu zapraszamy polskich emigrantów, osoby o polskich korzeniach oraz polskich transmigrantów, ekspatów czy też współczesnych nomadów, którzy pracują przy projektach za granicą w nowoczesnych sektorach gospodarki – dodaje Sebastian Tyrakowski.
Badanie skierowane jest do wysoko wykwalifikowanych pracowników – członków polskiej diaspory zatrudnionych w nowoczesnych sektorach gospodarki. Autorzy badania zakładają tu pracowników takich sektorów jak: informatyka, finanse, sztuka i rozrywka, consulting, marketing, media, fizyka i nauki ścisłe, nieruchomości, turystyka, transport i logistyka, gry komputerowe i mobilne, bazy danych i big data (tzw. warehousing), start-up – niezależnie od branży czy biotechnologia i inżynieria medyczna.
Badanie zakończy się jeszcze w tym roku, a jego wyniki poznamy już w przyszłym.
Weź udział w badaniu E-migracja. Polska diaspora technologiczna: http://www.e-migracja.eu/