Docelowa siedziba Muzeum Emigracji w Gdyni – Dworzec Morski wraz z przylegającym Magazynem Tranzytowym – poddawana jest intensywnym pracom remontowo-adaptacyjnym. W maju tego roku wybrana w przetargu firma MARBUD rozpoczęła działania inwestycyjne, których zakończenie planowane jest na czerwiec 2014 roku. Prace postępują równolegle na wielu frontach jednak ich efekt najwyraźniej widać na rekonstrukcji zburzonej wskutek wojennych bombardowań północno-zachodniej części elewacji. Usytuowany w gdyńskim porcie, tuż nad wodą, Dworzec Morski powoli odzyskuje swoją oryginalną, imponującą bryłę. Jedyne w Polsce Muzeum Emigracji rozpocznie w nim swoją działalność już na przełomie 2014/2015 roku.
Siedziba placówki to dwa połączone z sobą budynki – reprezentacyjny Dworzec Morski, w którym działać będzie centrum kulturalno-rozrywkowe oraz przylegający do niego Magazyn Tranzytowy, na którego górnym piętrze znajdzie się ekspozycja stała i wystawy czasowe. Aby opowiedzieć historię polskich emigrantów w miejscu, w którym ich losy się rozgrywały, należy przygotować zabytkowy, chroniony opieką konserwatorską obiekt do wymagań i potrzeb nowoczesnej, wielofunkcyjnej instytucji kulturalnej. Szczególnie, że w industrialnym otoczeniu gdyńskiego portu na powierzchni ponad 6 000 m² powstanie prawdziwy węzeł nauki, kultury i rozrywki, którego aktywność wykroczy poza ramy działalności tradycyjnego muzeum.
Dworzec Morski, który powstał w 1933 roku dla obsługi pasażerów z całego kraju, został podczas wojny dotkliwie zniszczony, dotąd nie odzyskując dawnej świetności. Dziś jesteśmy świadkami jego przemiany. W miejscu szpecącej i burzącej harmonię budynku wyrwy w północno-zachodniej elewacji, wznoszone jest brakujące piętro. Z zewnątrz zobaczyć już można i gotowe konstrukcje pod klatkę schodową, natomiast wewnątrz – odbudowę galerii, która przed wojną okalała monumentalny, główny hol. W przyszłości to właśnie na tym poziomie odbudowanego piętra zostanie otwarta restauracja z widokiem na morze i wpływające do portu statki. Wszystkie prace związane z rekonstrukcją elewacji, w tym wymiany okazałego świetlika w kopule Dworca planowane są jeszcze przed zimą. Już teraz wymieniona została stolarka okienna, naświetla oraz pokrycie dachowe. Postawione zostały już ściany wytyczające nowy układ pomieszczeń zgodnie z ich funkcjami: administracyjnymi, programowymi i komercyjnymi przyszłego Muzeum.
W docelowej przestrzeni wystawienniczej – Magazynie Tranzytowanym – wznoszone są modułowe konstrukcje, w których będzie prezentowana ekspozycja stała. Takie rozwiązanie architektoniczne było optymalne dla zapewnienia właściwych warunków wystawienniczych, jak i dla ochrony oryginalnej tkanki zabytkowego budynku. Rozpoczęły się także skomplikowane prace instalacyjne, konieczne do wykorzystania multimediów w działaniach wystawienniczych.
Dworzec Morski odzyska jednak nie tylko swoją oryginalna bryłę. Inwestor – Miasto Gdynia – zadba o to, aby detale i wnętrza budynku przywoływały czasy świetności, swojego niegdyś najbardziej reprezentacyjnego gmachu. Równolegle do prac budowlanych trwają konsultacje z konserwatorem zabytków na temat odtworzenia okazałych drzwi wejściowych, masztów flagowych oraz płaskorzeźb orłów, które nim zostały zerwane przez niemieckich okupantów, zdobiły fasadę frontową. Zespół ekspertów pracuje także nad przywróceniem innych detali z lat trzydziestych XX wieku – kinkietów, tablic pamiątkowych, mozaikowych posadzek czy balustrad.
Dzięki inwestycjom Portu Gdynia przebudowie ulega również najbliższe otoczenie Dworca Morskiego. Dojazd do budynku zostanie usprawniony dzięki nowym chodnikom, poprowadzeniu ścieżek rowerowych a także położeniu nowej nawierzchni drogowej na ul. Polskiej (na odcinku od ronda z ul. Chrzanowskiego do Placu Gombrowicza). Ponadto uporządkowana zostanie zieleń przed gmachem oraz wybudowany parking na 210 miejsc postojowych. Muzeum Emigracji w Gdyni zadba również o stworzenie odpowiedniego, artystycznego oznakowania drogi do swojej siedziby.