Przedsiębiorcze Polki w Norwegii
badanie pilotażowe Uniwersytetu Gdańskiego i Narodowego Centrum Nauki, we współpracy z organizacją Prosjekt-K i Muzeum Emigracji w Gdyni
Po cieszących się ogromnym zainteresowaniem programach: „Femigracja. Wysoko wykwalifikowane Polki za granicą” z 2022 roku i realizowanym rok później „Femigracja 2.0. Przedsiębiorcze Polki we Włoszech” przyszła kolej na północ Europy – tym razem na pytania o motywację i biznesowe marzenia odpowiedzą Polki mieszkające w Norwegii. Projekt „Przedsiębiorcze Polki w Norwegii” realizowany jest przez Uniwersytet Gdański, w ramach finansowania przez Narodowe Centrum Nauki (program Miniatura-8), we współpracy z organizacją polskich przedsiębiorczyń w Norwegii Prosjekt-K oraz Muzeum Emigracji w Gdyni.
Polki i Polacy to aktualnie najliczniejsza grupa wśród imigrantów w Norwegii – według oficjalnych statystyk, nasi rodacy stanowią blisko 2% populacji tego kraju. Mimo to, sylwetka polskiej przedsiębiorczyni w kraju fiordów i zórz polarnych to, z naukowego punktu widzenia, w dalszym ciągu terra incognita i jednocześnie zjawisko, które zaprzecza powszechnemu przekonaniu o niezawodności „etatowego” systemu w modelowym „państwie opiekuńczym”, za jaki współcześnie uważa się Norwegię.
W lutym 2025 roku ruszyło pilotażowe badanie, w którym zapytaliśmy mieszkające na Północy Polki o ich biznesowe kariery w realiach norweskiej polityki welfare state. Poprosiliśmy je m.in. o wskazanie istotnych ułatwień i trudności, jakie napotkały na swojej drodze, o szczere odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. pracy poniżej kwalifikacji (zjawisko tzw. brain-waste), najistotniejsze różnice kulturowe między Polską a Norwegią oraz o ich własny, ludzki kapitał, z którym przybyły na Północ.
Czy własny biznes to dla mieszkających w Norwegii Polek konieczność, czy też wybór? Jakimi względami kierują się nasze rodaczki, decydując się na założenie własnej firmy w Oslo, Trondheim lub deszczowym Bergen? Czy norweski rynek pracy i obowiązujące w jego ramach przepisy to zjazd do celu po łagodnym zboczu, a może raczej wyczerpujący bieg z (licznymi) przeszkodami? Mamy nadzieję, że badanie pozwoli nakreślić sylwetkę polskiej przedsiębiorczyni w Norwegii oraz zdefiniować potrzeby i wyzwania, przed którymi stają Polki prowadzące biznesy w tym kraju.
Więcej informacji o kolejnych etapach projektu wkrótce na stronie www.polska1.pl oraz w naszych mediach społecznościowych.
Koordynatorką projektu „Przedsiębiorcze Polki w Norwegii” jest dr Kamila Kowalska z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz Działu Historyczno-Badawczego Muzeum Emigracji w Gdyni.