Co łączy archiwalia, modę PRL i rewolucję seksualną? W nowym cyklu „Przejdźmy do rzeczy” Muzeum Emigracji odkrywa swoją kolekcję, zapraszając do rozmowy na temat sztuki, designu czy społeczeństwa. Pierwsze spotkanie pn. „Rozbieramy PRL” poprowadzi dziennikarka i blogerka zainteresowana modą, Anna Bojarowicz a przyczynkiem do dyskusji będzie slajd z elegancką choć niestety nieznaną pasażerką m/s Batorego. Prezentacja odbędzie się 24 marca o 18.00 w sali multimedialnej Muzeum Emigracji.
Muzeum Emigracji w Gdyni od 2012 roku zgromadziło już ponad 10 000 obiektów. Najciekawsze zbiory z kolekcji zostały niedawno udostępnione w portalu zbiory.muzeumemigracji.pl. Część oryginalnych obiektów jest prezentowana na wystawach, jednak w cyklu „Przejdźmy do rzeczy” Muzeum oferuje coś więcej.
Osią każdego spotkania jest jeden obiekt z kolekcji, którego nie można zobaczyć ani na ekspozycji stałej ani czasowej. Premierowe spotkanie pn. „Rozbieramy PRL” poświęcone będzie archiwalnemu slajdowi, na którym widzimy pasażerkę rejsu m/s Batory. Jej wyszukany strój będzie punktem wyjścia do szerszych rozważań na temat mody w PRL. Autorem fotografii jest Edmund Pepliński, którego zdjęcie robotników niosących na drzwiach Janka Wiśniewskiego, stało się jednym z fotograficznych ikon Grudnia ’70.
W myśl hasła „Rozbieramy PRL” moda tego okresu zostanie rozebrana na czynniki pierwsze. Krótkie żakiety, golfy, duże okulary przeciwsłoneczne – jaką kryją w sobie historię? Jakie miały znaczenie dla stylu ubioru lat 60.? Nie zabraknie opowieści o Beatlesach, rewolucji seksualnej, stroju bikini i subkulturze hippisowskiej. Będzie kilka słów o modzie jako zjawisku socjologicznym i elemencie komunikacji. Dowiemy się także, że najłatwiej zidentyfikować „obcego” poprzez wygląd i jakie znaczenie polityczne miało to w czasach PRL-u.
Tym samym okaże się, że z pozoru zupełnie apolityczna fotografia w dorobku Edmunda Peplińskiego może być doskonale umieszczona w społeczno-politycznym kontekście może być doskonałym świadectwem swoich czasów.
PRZEJDŹMY DO RZECZY to comiesięczny cykl spotkań w Muzeum Emigracji, podczas którego będą prezentowane wybrane przedmioty z muzealnej kolekcji, która liczy ponad 10 000 obiektów. Za każdym razem będzie to jeden eksponat, którego na co dzień nie znajdziemy na wystawie stałej.
Jego historię umieszczoną, w szerszym kontekście zjawisk kulturowych, takich jak design, moda, sztuka czy muzyka opowiadać będą znawcy danej dziedziny. Na wszystkie spotkania wstęp wolny.
Anna Bojarowicz, rocznik 1987, urodzona w Gdańsku. Z wykształcenia ekonomistka/marketingowiec i magister sztuki. Z zawodu dziennikarka i blogerka. Z pasji fotograf i podróżnik. Uczestniczka wielu projektów artystycznych oraz charytatywnych. Jest autorką tekstów na Trójmiasto.pl. i Thisblogisreserved.pl. Od kilku lat obserwuje i relacjonuje świat mody. Odwiedza europejskie Fashion Weeki, szuka powiązań mody ze sztuką i kulturą. Interesuje ją wszystko, co niekonwencjonalnie piękne. Na co dzień dużo mówi. Serce zostawiła w Portugalii.
Edmund Pepliński, fotograf urodzony w 1921 roku w Sierakowicach, zmarły w 1988 roku w Gdyni. Jest autorem słynnego zdjęcia, które stało się jedną z ikon grudnia ’70. Fotografia przedstawia pochód robotników niosących na drzwiach ciało robotnika Zbyszka Godlewskiego, który w historii zapisał się jako Janek Wiśniewski. Zdjęcie wykonano z ukrycia, w „czarny czwartek” 17 grudnia 1970 roku, z okna mieszkania autora przy ulicy Świętojańskiej 66 w Gdyni. Edmund Pepliński przez wiele lat prowadził zakład Foto Kamera przy Długim Targu w Gdańsku, gdzie w czasie stanu wojennego swoją skrzynkę kontaktową mieli trójmiejscy opozycjoniści. Diapozytyw przedstawiający pasażerkę rejsu MS Batory przekazał Muzeum Emigracji syn autora Lech Pepliński, który tak jak ojciec jest fotografem. Więcej informacji.