Wiosna 2020 roku przeszła już do historii aplikacji TikTok – to właśnie wtedy, szukający nowych form rozrywki internauci zaczęli masowo pobierać aplikację i tworzyć na niej konta. TikTok pozwala na nagrywanie krótkich nagrań z podkładem muzycznym i umożliwia ich kreatywną edycję. Po zalogowaniu się do TikToka możemy przeglądać filmiki z całego świata – popisy gimnastyczne, krótkie skecze, teledyski czy kulinarne tutoriale. Aplikacja cieszy się największą popularnością wśród młodzieży. Według danych z 2.11.2020 r., 40% użytkowników stanowili młodzi ludzie między 16. a 24. rokiem życia (źródło: https://www.omnicoreagency.com/tiktok-statistics/)
W maju 2020 roku postanowiliśmy dołączyć do rosnącej reprezentacji instytucji kultury na tej platformie. Okazało się, że jest ona dla nas dobrym sposobem na komunikację z młodzieżą, z którą z powodów pandemii nie mogliśmy spotkać się podczas wydarzeń w Muzeum. Oprócz podtrzymania kontaktu z młodszymi odbiorcami, naszym głównym celem na TikToku jest szerzenie wiedzy w świecie wirtualnym, promocja wystawy i naszych zbiorów oraz samego Muzeum i jego działalności. Zależy nam na pokazaniu, że nasza instytucja tworzy projekty, które niekoniecznie kojarzą się z tego rodzaju placówką.
Na początku 2021 roku udało nam się uzyskać weryfikację – niebieską odznakę widoczną przy nazwie muzealnego konta. Weryfikacja konta daje odbiorcom pewność, że jest to oficjalny profil artysty lub instytucji, a dodatkowo zawsze kojarzy się z większym prestiżem. Dlatego jest nam niezmiernie miło, że nasza działalność została doceniona przez odbiorców oraz twórców aplikacji.
Tworząc nasze filmy inspirujemy się aktualnymi trendami na TikToku, staramy się wykorzystywać je do prezentowania tematyki, którą się zajmujemy. Ważną inspiracją są dla nas również obiekty z naszych zbiorów – fotografie, pamiątki po znanych emigrantach czy stroje, które przedstawiamy w atrakcyjny sposób. Dużą część naszych filmów stanowią krótkie, lecz treściwe prezentacje znanych emigrantów i emigrantek. Do tej pory pokazaliśmy historię m.in. Tadeusza Kościuszki, Marii Skłodowskiej-Curie czy Anny Pustowójtówny. Do naszych najpopularniejszych TikToków należą te, w których pokazujemy kulisy pracy w Muzeum: wnętrza magazynów i obiekty ze zbiorów, które nie są częścią wystawy stałej. Użytkownicy aplikacji najczęściej wchodzą w interakcję pod nagraniami, z którymi czują się bezpośrednio związani i z którymi w jakiś sposób mogą się utożsamić. Stąd najwięcej komentarzy znajdziemy pod filmikami o „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza, będącym szkolną lekturą, oraz pod nagraniami nawiązującymi do popkultury.
Filmy pokazujące wnętrza budynku, magazynu czy historię Muzeum są dla nas świetnym narzędziem edukacyjnym. Wykorzystujemy je podczas zajęć, wirtualnych prezentacji i webinariów. Zachęcamy do tego również naszych odbiorców, edukatorów i nauczycieli – korzystajcie z nich do urozmaicenia Waszych lekcji czy spotkań ?
Nasze nagrania na TikToku możecie obejrzeć nawet jeżeli nie jesteście zarejestrowanymi użytkownikami. Znajdziecie je pod adresem oficjalnego konta Muzeum Emigracji w Gdyni: https://www.tiktok.com/@muzeumemigracji
Jeżeli wciąż nie jesteście przekonani – obejrzyjcie kilka naszych ulubionych filmów!
Zobaczcie, jaką przemianę przeszedł budynek Dworca Morskiego – siedziby Muzeum:
Nasza wystawa w 30 sekund? Proszę bardzo:
Podejrzyjcie Muzeum od kuchni i sprawdźcie, jakie obiekty gromadzimy:
Znajdzie się też coś dla fanów romantycznych historii:
Konto prowadzone jest przez Asię z Działu Edukacji oraz Szymona z Działu wystawy stałej. Jeżeli chcecie z nami współpracować lub macie jakieś pytania – piszcie: j.gojzewska@muzeumemigracji.pl lub s.jocek@muzeumemigracji.pl