Budynek Dworca Morskiego w Gdyni - siedziba Muzeum
Muzeum Emigracji znajduje się w sercu gdyńskiego portu, pod adresem „Polska 1″. To tu mieści się – wzniesiony w dwudziestoleciu międzywojennym – zabytkowy Dworzec Morski. Ze względu na fascynującą historię, budynek jest nie tylko siedzibą muzeum, ale też ważną częścią prezentowanej przez nas opowieści.
Podróż zaczynała się tutaj


Dlaczego właśnie tu otworzyliśmy pierwsze w Polsce Muzeum Emigracji? To w Dworcu Morskim znajdowało się centralne miejsce przedwojennego ruchu pasażerskiego. Tutaj cumowały legendarne polskie transatlantyki z MS „Batorym” na czele. Gmach stanowił główną część rozległej infrastruktury emigracyjnej, którą tworzyły także m.in. Obóz Emigracyjny w dzielnicy Grabówek oraz szpital kwarantannowy w Babich Dołach. Kiedy w 1933 roku Dworzec został oddawany do użytku, był to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Zapewniał sprawną obsługę w komfortowych warunkach.
Budynek pełnił także bardzo ważną funkcję reprezentacyjną – był ostatnim obrazem Polski, który pamiętali emigranci, a także pierwszym dla przyjeżdżających zza granicy. Jego architektura – z jednej strony monumentalna i elegancka, z drugiej awangardowa i funkcjonalna – łączyła najważniejsze cechy Gdyni – dumy polskiego państwa, ale też miasta otwartego na świat i nowoczesność.
Do wybuchu wojny z Dworca wypłynęły z Polski setki tysięcy ludzi. W późniejszych latach oceaniczny ruch pasażerski wskrzeszono już w znacznie skromniejszej formie, a w 1988 roku ostatni polski transatlantyk został wycofany ze służby.
Nowe oblicze perły modernizmu
Dzisiejszy kształt budynku to efekt żmudnych prac renowacyjnych i przystosowania architektury obiektu do nowej roli. Gmach został poważnie uszkodzony w okresie II wojny światowej i czekał 70 lat na pełną odbudowę i odzyskanie harmonijnej bryły. Było to w dużym stopniu możliwe dzięki środkom pozyskanym z unijnego funduszu Jessica. W ramach prac przebudowano północną część Hali Pasażerskiej, odtworzono wnętrza i wyremontowano elewacje, przywracając m.in. płaskorzeźby orłów i szlachetne tynki na fasadzie. Rozwiązania zaproponowane przez pracownię Arsa w koncepcji przebudowy budynku pozwoliły przywrócić Dworcowi dawny blask, a jednocześnie lepiej zagospodarować wyjątkowe dla instytucji kulturalnej położenie w samym centrum portu. Przeszklona ściana z widokiem na morze, rozległy taras i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami to część odmłodzonego oblicza historycznego miejsca. Od 2014 roku budynek jest znowu ozdobą miasta, a także jego wizytówką dla tysięcy pasażerów największych statków wycieczkowych z całego świata, które co roku cumują właśnie tu, na nabrzeżu Francuskim.
Audiospacer i wideospacer w PJM po Dworcu Morskim
Audiospacer i wideospacer w PJM po Dworcu Morskim to opowieść o architekturze, funkcjach, technologiach i historii gmachu, w którym mieści się Muzeum Emigracji. Przewodniczka, głosem Magdaleny Cieleckiej, przybliża mało znane fakty i zaskakujące historie związane z Dworcem i jego portowym sąsiedztwem. Więcej informacji o audiospacerze i wideospacerze otworzy się po kliknięciu w ten tekst.