Florian Staszewski. Batory na fotografiach

Tablica ekspozycyjna. Po prawej stronie zdjęcie w kolorze sepii. Na zdjęciu młoda kobieta w chustce na głowie i wzorzystym płaszczu. Spod chustki wystaje grzywka, która powiewa na wietrze. Kobieta pozuje do zdjęcia na tle Batorego. Po prawej stronie nazwa wystawy i tekst o fotografiach Floriana Staszewskiego.

W 2016 roku, podczas 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni, Muzeum Emigracji w Gdyni zaprezentowało plenerową wystawę czasową „Florian Staszewski. Batory na fotografiach”. Wyeksponowane na gdyńskim placu Grunwaldzkim fotografie przedstawiały życie codzienne na pokładzie sławnego transatlantyku.

Kto się bawił na całonocnych balach, jakie rozrywki oferował symbol luksusu lat 50. i 60. PRL-u – wystawa zdjęć Floriana Staszewskiego była niepowtarzalną okazją poznania wyjątkowego statku i jego znanych gości, w tym piosenkarki Anny German czy aktorki Kaliny Jędrusik. Fotografie oprowadzały zwiedzających po rautach, przez sjesty na pokładzie słonecznym, obowiązkowe ćwiczenia przeciwpożarowe i ewakuacyjne dla pasażerów, po tajemnice kuchni i mostka kapitańskiego. Nie zabrakło również zdjęć z akcji ratunkowych, w których brał udział „Batory” i podejmowania rozbitków z innych jednostek, np. holenderskiego masowca „Jacob Werolme”, na którym w styczniu 1967 roku doszło do tragicznej w skutkach eksplozji.

Florian Staszewski znał „Batorego” jak mało kto – pływał na jego pokładzie przez ponad 20 lat. Swoją przygodę ze słynną jednostką rozpoczął po II wojnie światowej, gdy zatrudnił się w jednym ze studiów fotograficznych. Przez lata zgromadził niezwykłą kolekcję prac, prezentowanych na kilku indywidualnych wystawach. Współpracował również z przemysłem filmowym jako autor dokumentacji na planach filmowych realizowanych na morzu, m.in. „Pasażerki” Andrzeja Munka.

Większość fotografii Floriana Staszewskiego nie była prezentowana publiczności przez ponad 50 lat. Aktualnie są unikatowymi dokumentami epoki polskiej floty na morzach i oceanach. Różnorodne w tonacji, czasem pełne humoru, czasem grozy morza rysują fascynujący rozdział w historii morskiej, ale i polskiej kultury. Pokazują życie pewnej społeczności, tworzonej przez pasażerów i załogę „Batorego”, ale i wybitnych osobowości takich jak kapitan żeglugi wielkiej, Tadeusz Meissner.

Autor fotografii: Florian Staszewski
Autor tekstu: Grzegorz Rogowski
Koordynatorki wystawy: Justyna Gibbs, Agnieszka Kowalkowska
Projekt wystawy: Julia Porańska
Aranżacja przestrzeni wystawienniczej: Małgorzata Tuszyński Admar Galicja