Podróż do serca Ziemi razem z Ignacym Domeyką i Kazimierzem Gzowskim

Dla kogo?

rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami

Potrzebne materiały:

  • wydrukowane karty pracy i materiały dodatkowe (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych czy zamalowanych z jednej strony),
  • kredki, mazaki,
  • farby, opcjonalnie materiały do ozdoby minerału, np. bezbarwny lakier, brokat,
  • plastelina/modelina/masa solna,
  • dary natury: kamyki, patyki, liście, muszelki, itp.,
  • cytryna, nożyk, łyżeczka,
  • płyn do mycia naczyń, soda oczyszczona lub proszek do pieczenia, opcjonalnie barwnik

Do pobrania:

Scenariusz

Karta pracy

Dawka wiedzy

Cel i efekty:

  • zapoznanie się z postaciami polskich emigrantów Ignacego Domeyki i Kazimierza Gzowskiego – postaci związanych z nauką i przyrodą,
  • zainteresowanie tematyką nauki, jako odkrywania świata,
  • uwrażliwienie na przyrodę w najbliższym otoczeniu, budowanie świadomości przyrodniczej, potrzeby obcowania z naturą i szacunku do niej,
  • kształtowanie właściwej postawy względem środowiska w turystyce,
  • pobudzenie wyobraźni,
  • rozwój umiejętności plastycznych,
  • wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa

Przebieg zajęć:

Podróżujemy już wspólnie jakiś czas, podczas którego mogliście poznać różne ciekawe postaci polskich emigrantów czy historie niezwykłych budynków i statków. Dzisiaj mogą Wam się przydać umiejętności zdobyte podczas jednej z wypraw – „Domowej ekspedycji”. Jednak nie obawiajcie się – każdy będzie miał okazję nadrobić zaległości! Wszystkie scenariusze znajdziecie na stronie internetowej Muzeum.

Dzisiaj naszymi przewodnikami będą dwaj panowie – pewien słynny polski badacz oraz inżynier – z którymi wyruszymy na spotkanie z przyrodą, zaglądając nie tylko w głąb Ziemi…

1. Zerknijcie do materiału zatytułowanego „Dawka wiedzy” i zapoznajcie się z historiami Ignacego Domeyki oraz Kazimierza Gzowskiego. Może coś Was szczególnie zainteresuje? 🙂

2. Wcielcie się w rolę Ignacego Domeyki i stwórzcie kolekcję własnych minerałów i skamieniałości! Jak to zrobić?

Kolekcja minerałów

  1. Będąc na spacerze znajdźcie ciekawy kamień, weźcie go ze sobą. Im więcej kamieni zbierzecie, tym większa będzie Wasza kolekcja!
  2. Po powrocie do domu umyjcie go i pomalujcie w dowolny sposób. Możecie posypać go brokatem, a nawet pomalować bezbarwnym lakierem, żeby błyszczał się w słońcu. Może mieć nietypowy kolor lub szalony wzór.
  3. Nadajcie mu nazwę i poczujcie się jak odkrywcy!

Kolekcja skamieniałości

  1. Zróbcie odciski „darów natury” w plastelinie lub masie solnej. Użyjcie do tego liści, patyków, muszelek.
  2. Zaprezentujcie swoje okazy podczas domowej wystawy. Jeśli chcecie dowiedzieć się jak zorganizować taką wystawę – zerknijcie do scenariusza „D.O.M – czyli Dzieciaki Otwierają Muzeum”.

3. Ignacy Domeyko niemal dosłownie zaglądał do wnętrza Ziemi – był zafascynowany również wulkanami! Podobno kiedyś nawet prawie wpadł do jednego z nich!

Poniżej znajdziecie przepis na prawdziwą wulkaniczną erupcję!

Ostrożnie odetnijcie górną część cytryny. Za pomocą łyżeczki wydrążcie jej zawartość (z miąższu wyciśnijcie sok). Potem wlejcie do środka cytryny odrobinę płynu do mycia naczyń, możecie dodać też kilka kropel kolorowego barwnika. Następnie dodajcie trochę sody oczyszczonej lub proszku do pieczenia oraz resztkę soku z cytryny. I gotowe!

4. Przyroda w moim sąsiedztwie:

Jak już wiecie, Kazimierz Gzowski był nie tylko świetnym inżynierem, ale zawsze miał na uwadze dobro przyrody, o którą bardzo dbał.

Sprawdźcie, jak się ma przyroda w Waszej najbliższej okolicy. Wybierzcie się na spacer, podczas którego przygotujecie sprawozdanie opisujące przyrodę w Waszym sąsiedztwie. Wzór znajdziecie w karcie pracy wraz z przykładowymi odpowiedziami.

5. Zanieczyszczenia Planety:

Nasza Planeta jest piękna i jedyna w swoim rodzaju. Jest domem dla nas, ale i dla innych organizmów, roślin i zwierząt, bez których trudno byłoby nam żyć. Ogromnym zagrożeniem dla Ziemi są zanieczyszczenia. Trafiają do gleby, powietrza i wody, np. do oceanów, które skażone są śmieciami, głównie plastikowymi. Niszczą one rafy koralowe, powodują wymieranie ryb i ssaków, takich jak wieloryby.

Pamiętajcie, aby codziennie dbać o nasz wspólny dom, aby jak najdłużej mógł cieszyć i zadziwiać! Tymczasem zerknijcie do karty pracy i pomóżcie Ignacemu Domeyce oczyścić ocean!

6. Migracje klimatyczne – co to takiego?

Zanieczyszczenie środowiska powoduje zmiany klimatu, co oznacza, że w niektórych miejscach na Ziemi zaczyna panować np. susza. Kiedy przed długi czas nie ma deszczu, rośliny nie rosną, a ludzie zaczynają głodować. Bardzo często w takiej sytuacji ludzie decydują się na przeprowadzkę do innego miejsca, w którym panują lepsze warunki do życia – taka przeprowadzka nosi nazwę migracji klimatycznych (migracja to przeprowadzanie się). Innym przykładem może być ocieplanie się klimatu, które powoduje, że topnieją lodowce, a w morzach i oceanach przybywa wody. Tak też się stało w przypadku pewnego niedźwiedzia polarnego, który odpłynął na krze daleko od swojego domu. Pomóżcie mu do niego wrócić! 😉

Miłej zabawy! 😉

Nadchodzące wydarzenia