Czytaliście kiedykolwiek regulamin muzeum? A może próbowaliście wytłumaczyć dziecku, jakie zasady obowiązują w instytucjach kultury? Czy to w ogóle może być dla kogoś ciekawe?
Nie ma wątpliwości, że regulaminy są potrzebne, ale nikt nie uważa ich za interesującą lekturę. Rok temu postawiliśmy sobie za cel, aby przełożyć na język dzieci zbiór zasad obowiązujących w naszym muzeum. Nie chcieliśmy jednak robić tego sami. Do współpracy zaprosiliśmy grupę pełnych zapału dzieciaków.
Jak to się zaczęło?
Po sukcesie projektu „Muzeum. Udostępnij!”, w którym udział wzięli wychowankowie świetlic socjoterapeutycznych, usłyszeliśmy: „Nie wyjdziemy stąd, chcemy tu jeszcze wrócić i coś zrobić!”. Zauważyliśmy, że najmłodsi odwiedzający nie czują się swobodnie, poruszając się po wystawie stałej. Oznakowanie w przestrzeni bywa dla nich niejasne i czekają na wskazówki dorosłych. Jednocześnie jest w nich wiele entuzjazmu i ciekawości, potrzebują jedynie jasnych reguł gry.
Co zrobiliśmy?
Pierwsze spotkanie z młodymi ekspertami odbyło się w czerwcu 2018 roku. Grupa zadeklarowała zainteresowanie projektem i zapał do pracy. Do realizacji przystąpiliśmy we wrześniu. I tu spotkało nas zaskoczenie – znane nam dzieci wyrosły na nastolatków. Musieliśmy zmienić metodę działania. Zapytaliśmy nie o to, co uważają jako dzieci, ale poprosiliśmy, żeby spojrzeli na swoje niedawne doświadczenia z dystansu. Wspólnie analizowaliśmy ich wspomnienia z pierwszej wizyty w muzeum, poprzez szereg aktywności pobudzaliśmy ich krytyczne myślenie. Grupa miała również okazję spotkać się i wejść w dyskusję z pracownikami, co pozwoliło na poszerzenie ich perspektywy.
Jakie były efekty?
Notatki zawierające uwagi i refleksje były skrupulatnie zbierane, a potem segregowane. W końcu otrzymaliśmy zrozumiały regulamin, zawierający nie tyle zbiór zakazów i restrykcji, co instrukcję postępowania. Chcieliśmy, aby dzięki niej dzieci wiedziały, jak w pełni wykorzystać wizytę w muzeum i bezpiecznie się bawić. Kolejnym etapem była współpraca z grafikiem, Dawidem Ryskim, który nadał słowom cieszącą oko oprawę wizualną. Nagraliśmy także film promocyjny z udziałem pracowników muzeum. Podczas finału projektu tablica z regulaminem została oficjalnie odsłonięta w kasie. Nowy regulamin zyskała również Sala Małego Podróżnika – miejsce stworzone właśnie z myślą o dzieciach. Od tego momentu każde odwiedzające muzeum dziecko ma szansę poznać zasady na samym początku swojej wizyty. Dla tych naprawdę małych przygotowaliśmy specjalny stołeczek.
Jesteśmy dumni z zaangażowania naszych młodych ekspertów! Powodzenie projektu jest ich ogromną zasługą. Dziękujemy Nikoli, Kubie, Adrianowi, Oli, Jakubowi, Gracjanowi, Weronice, Lenie, Natalii, Nadii oraz Alanowi!
Koordynatorka projektu:
Ludwika Radacka-Majek
Specjalistka ds. Edukacji
l.radacka-majek@muzeumemigracji.pl
+48 58 670 41 57