Dla kogo?
rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami
Potrzebne materiały:
- dostęp do FILMU
- wydrukowane karty pracy (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych, zamalowanych z jednej strony),
- kredki lub mazaki,
- nożyczki,
- klej/taśma klejąca,
- materiały recyclingowe do budowy modelu.
Do pobrania:
D.O.M. – scenariusz
D.O.M. – Karta pracy 1
D.O.M. – karta pracy 2
D.O.M. – słowniczek
D.O.M. – wycinanka 1
D.O.M. – wycinanka 2
Cel i efekty:
- poznanie podstawowych funkcji, jakie pełni współczesna instytucja muzealna, m.in. na przykładzie Muzeum Emigracji w Gdyni;
- zapoznanie z pojęciami: wystawa, eksponat, kurator, wernisaż;
- zainteresowanie światem kultury, zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, przełamywanie stereotypów związanych z jej odbiorem;
- pobudzenie kreatywności, wyobraźni, zwrócenie uwagi na potencjał kulturotwórczy przestrzeni i przedmiotów z najbliższego otoczenia;
- wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa
Przebieg zajęć
Część I Jak działa muzeum i dlaczego jest super?
Zapraszamy Was na wycieczkę do muzeum! Na początku obejrzyjcie film, w którym odwiedzamy Muzeum Emigracji w Gdyni. Nosi on tytuł „Jak działa muzeum i dlaczego jest super”. Po jego obejrzeniu wykonajcie zadania, które dla Was przygotowaliśmy.
Część II Twoje wymarzone muzeum 🙂
Karta pracy I
1. Bardzo często budynki, w których znajdują się muzea, mają swoją ciekawą historię. Rozwiążcie rebus, a dowiecie się, co znajdowało się kiedyś w budynku Muzeum Emigracji w Gdyni i dlaczego to w tym miejscu opowiadamy historię osób wyjeżdżających z Polski.
2. Porozmawiajcie o tym, jak wyobrażacie sobie muzea. Być może byliście już kiedyś w jakimś muzeum? Jeśli tak, przypomnijcie sobie jego nazwę i to, co najbardziej Wam się tam podobało. Możecie napisać również, co Wam nie przypadło do gustu. Pomoże Wam w tym przygotowana przez nas tabelka!
Karta pracy II
1. W muzeum należy przestrzegać konkretnych zasad, być może niektóre z nich sprawdzą się także w Waszym domu? Porozmawiajcie o tym z domownikami, następnie przygotujcie spis zasad, które będą obecne w Waszych domach. Jeśli nie potraficie pisać, możecie narysować znaki przedstawiające te zasady.
Część III Dzieciaki Otwierają Muzeum!
1. Istnieje wiele muzeów, w Gdańsku jest nawet muzeum zabawek! Wyobraźcie sobie, że możecie otworzyć swoje własne – co będziecie tam prezentować? Zbudujcie model wymarzonego muzeum. Możecie je wykonać np. ze starego pudełka po butach lub innych materiałów, które macie pod ręką. Być może przyda się do tego kubeczek po jogurcie ? 🙂
2. Skoro budynek muzeum jest już gotowy, czas na otwarcie pierwszej wystawy! W Waszych domach na pewno jest dużo ciekawych przedmiotów. Wcielcie się w kuratorów wystawy: zdecydujcie, jaki będzie jej tytuł, wybierzcie cenne dla Was rzeczy, które będą eksponatami oraz przygotujcie do nich specjalne podpisy (etykietki możecie przygotować samodzielnie lub wydrukować z wycinanki I). Kiedy wszystko będzie gotowe, zaproście swoich domowników na oprowadzanie, towarzyszące uroczystemu wernisażowi (wzór zaproszenia znajdziecie w wycinance II). Możecie uświetnić to wielkie wydarzenie przygotowując mały poczęstunek dla Waszych gości, np. podając ulubiony sok owocowy lub pyszne kanapki ;).
Część IV Jeszcze więcej zabawy!
1. Jednym z głównych zadań muzeum jest gromadzenie i przechowywanie bardzo cennych przedmiotów. Część z nich pokazywana jest zwiedzającym, jednak bardzo wiele pozostaje w specjalnych, muzealnych magazynach (na przykład dlatego, że są zbyt zniszczone i oczekują na naprawę lub odnowienie – czyli konserwację). Czasem na wystawie pokazywane są bardzo stare eksponaty, dlatego odwiedzając muzeum możemy zobaczyć jak zmieniały się różne przedmioty na przestrzeni lat.
Przygotujcie Słoik Myśli (Wasz mini-magazyn) – zapiszcie na karteczkach swoje ulubione rzeczy, np. miejsca, jedzenie, przedmioty, zabawne powiedzonka, których często używacie oraz rzeczy, których nie lubicie. Wrzućcie karteczki do słoika, zakręćcie dokładnie i, jeśli macie taką możliwość, zakopcie słoik w określonym miejscu w ogródku lub po prostu schowajcie go głęboko na dno szafy.
Nie zapomnijcie o nim i zajrzyjcie do niego za rok. Sprawdźcie czy rzeczy, które wpisaliście będą nadal aktualne!
2. Niech jedna osoba wybierze 3 przedmioty (może to być nawet zwykły kamień). Druga osoba nie może wiedzieć, co to są za rzeczy, wyciąga po kolei każdą z nich, np. z torebki. Zadaniem tej osoby jest położenie przedmiotu na białej kartce i dorysowanie wokół niego strzałek, przy których napiszecie, dlaczego przedmiot ten mógłby być eksponatem (np. ma wyjątkową fakturę, wygląda na bardzo stary).
3. Kolejna zabawa polega na wyobrażeniu sobie, że jest się rzeźbą. Zadaniem uczestnika jest przybranie wymyślonej przez siebie pozy. Druga osoba nie może zobaczyć jaka to poza, ponieważ ma zawiązane oczy. Jej zadaniem jest odgadnięcie tej figury tylko na podstawie dotyku i próba jej odtworzenia.