Dla kogo?
rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami
Potrzebne materiały:
- wydrukowane karty pracy i materiały dodatkowe (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych czy zamalowanych z jednej strony),
- kredki, mazaki,
- mapa świata/globus,
- pusta kartka papieru, nożyczki, klej
Do pobrania:
Cel i efekty:
- zapoznanie z historią budynku dawnego Dworca Morskiego w Gdyni – dzisiejszej siedziby Muzeum Emigracji w Gdyni,
- zachęcenie do poznawania i zwrócenia uwagi na historię lokalną,
- pobudzenie wyobraźni,
- rozwój umiejętności plastycznych,
- wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa
Przebieg zajęć:
Wiedzieliście, że budynek Muzeum Emigracji w Gdyni służył kiedyś do czegoś zupełnie innego niż zwiedzanie? Nie bez powodu znajduje się w samym centrum gdyńskiego portu! Chcemy Wam opowiedzieć o Dworcu Morskim, od którego wszystko się zaczęło… A co dokładnie? Zerknijcie na poniższe zadania!
Część I Karty pracy
1. Zerknijcie do karty pracy, w której znajdziecie kilka ciekawostek dotyczących Dworca Morskiego oraz zadania do wykonania!
2. W karcie pracy znajdziecie rozkład, który przedstawia kiedy i dokąd odpływają statki z Gdyni. Niestety jeden z emigrantów w oczekiwaniu na swój rejs wylał na rozkład kawę. Wiecie już, że statki z Gdyni pływały głównie do USA. Zastanówcie się – gdzie jeszcze mogłyby udawać się statki? Dokąd Wy chcielibyście wypłynąć z Gdyni? Spójrzcie na mapę świata i wybierzcie kierunki rejsów, wpisując ich nazwy do rozkładu. Napiszcie obok na jakim kontynencie znajduje się kraj, do którego chcielibyście się przeprowadzić oraz jakie są 3 rzeczy kojarzące się wam z tym krajem.
3. Do kart pracy została dołączona układanka (wycinanka). Wytnijcie jej części i ułóżcie na podkładce z kartki tak, aby powstał obrazek Dworca Morskiego, a następnie przyklejcie je do kartki. Pomyślcie w co mógłby zamienić się budynek Dworca Morskiego. Może w latający statek? Pokolorujcie obrazek w dowolny sposób, dorysujcie do Waszego projektu wymyślone elementy.
Część II A co by było gdyby…
1. Wyobraźcie sobie, że jesteście architektami i macie zaprojektować budynek dworca. Musi być on wygodny dla wszystkich podróżnych. Zastanówcie się jak powinien być zbudowany i wyposażony taki dworzec, aby był przyjazny dla dzieci, osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, zwierząt. Napiszcie lub narysujcie w karcie pracy.
2. W czasie podróży mogą przytrafić się nam różne sytuacje. Czasem zdarza się tak, że musimy poprosić kogoś o pomoc. Odegrajcie scenkę, w której prosicie o pomoc jednego z podróżnych:
a) Zgubiliście się. Zapytajcie o drogę do kasy biletowej;
b) Musicie poinformować rodzinę lub znajomych, że jesteście na miejscu, jednak telefon, który macie ze sobą, rozładował się. Poproście o możliwość zadzwonienia z czyjegoś telefonu.
Omówcie na co należy zwrócić uwagę podczas takich sytuacji. Pamiętajcie o słowach takich jak: przepraszam, proszę, dziękuję.
Miłej zabawy! 😉