W laboratorium z Heleną Rubinstein i Maxem Factorem

Dla kogo?

rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami

Potrzebne materiały:

  • wydrukowana karty pracy (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych czy zamalowanych z jednej strony),
  • kredki lub mazaki,
  • materiały do zrobienia peruki, np. sznurek, wata, wałki do włosów, rolki po papierze toaletowym, stara czapka,
  • kolorowa kreda, suche pastele (opcjonalnie farbki do twarzy lub kosmetyki, które możecie wykorzystać w zabawie),
  • składniki do zrobienia maseczki (przykładowy przepis w treści zadania),
  • woda, olej, żółtko,
  • gumowe rękawiczki, krem przeciwsłoneczny, lampka,
  • produkty z kuchni do przygotowania barwników,
  • mąka

Do pobrania:

Karta pracy

Tabela barwników

Scenariusz

Cel i efekty:

  • zapoznanie z postaciami Heleny Rubinstein oraz Maxa Factora – emigrantów polskiego pochodzenia, słynnych twórców kosmetyków używanych na całym świecie,
  • przedstawienie zagadnień związanych z dbałością o higienę i zdrowie jako istotnych aspektów życia każdego człowieka,
  • pobudzenie wyobraźni,
  • rozwój umiejętności plastycznych,
  • pokazanie szerokiej możliwości pielęgnacyjnego zastosowania naturalnych, łatwo dostępnych składników jako alternatywy dla gotowych, syntetycznych produktów,
  • rozwój umiejętności obserwowania zjawisk otaczającego świata, na przykładzie prostych doświadczeń,
  • wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa

Przebieg zajęć

Zdradzimy Wam teraz pewną ciekawostkę. Warsztaty, z którymi właśnie się zapoznajecie, nie powstałyby nigdy, gdyby nie pewien krem. Nie, nie, nie chodzi o krem malinowy, chociaż ten pachniał pewnie równie słodko. W końcu to właśnie na jego punkcie oszalał cały świat!

Edukatorki z Muzeum Emigracji w Gdyni poznały tę niezwykłą historię i chcą się nią z Wami podzielić. Przenieśmy się więc do Stanów Zjednoczonych, gdzie w laboratorium spotkamy Helenę i Maxa.

1. Zapoznajcie się z historiami tych postaci i wykonajcie zadanie, które znajdziecie w karcie pracy.

2. Wyobraźcie sobie, że jesteście w laboratorium i możecie stworzyć krem dla waszych bliskich. Jaki to będzie krem? Wasze możliwości są nieograniczone. Zapytajcie domowników o jakim kremie marzą. Zapiszcie lub narysujcie czego się dowiedzieliście – możecie wykorzystać do tego miejsce w Karcie pracy i pytania zawarte poniżej:

  • ten krem sprawi, że… (np. będę zdrowy/zdrowa, nauczę się latać, moje włosy będą różowe)
  • jakie zawiera składniki (np. liść dębu, guma balonowa)?
  • jak się nazywa?
  • jak wygląda jego opakowanie?

3. Przygotujcie własną perukę. Wykorzystajcie do tego materiały, które znajdziecie w domu, np. sznurek, watę, wałki do włosów, rolki po papierze toaletowym, kawałki materiału, pomponiki, starą czapkę, do której można przyczepić zaplecione ze sznurka warkoczyki.

4. Pora na charakteryzację twarzy. Charakteryzacja jest to takie pomalowanie twarzy, aby przypominała kogoś lub coś zupełnie innego – charakteryzację wykonuje się aktorom, występującym w filmach lub w teatrze. W karcie pracy znajdziecie obrys głowy. „Zróbcie” makijaż swojej postaci (np. tak, żeby wyglądała jak motyl, pirat, potwór lub kot). Możecie użyć przyborów plastycznych lub nieużywanych kosmetyków, jeśli macie takie w domu.

5. Zróbcie wspólnie swój domowy kosmetyk. Może to być na przykład aromatyczna maseczka z kakao, którą położycie na dłonie Waszym domownikom.

(uwaga! pamiętajcie, żeby sprawdzić, czy nie jesteście uczuleni na jakiś składnik!)

Oto przykładowy przepis:

  • 2 czubate łyżki gorzkiego kakao,
  • 1 łyżeczka miodu,
  • 1 łyżeczka oleju rzepakowego (lub kokosowego),
  • 1 łyżeczka mleka (lub mleka kokosowego),
  • szczypta cynamonu.

Wszystkie składniki wymieszajcie razem i pozostawcie na chwilę do ich połączenia, a następnie nałóżcie maseczkę na dłonie chętnym domownikom. Pozostawcie na dłoniach przez 15 minut, po upływie tego czasu zmyjcie ją letnią wodą.

6. Wytwarzanie kosmetyków nie byłoby zapewne możliwe, gdyby nie nauka. Czas więc na domowy eksperyment pn. Jak działa krem?. W końcu jesteśmy w laboratorium!

a) Do małej miseczki nalejcie trochę wody (np. do połowy), a potem dodajcie nieco oleju i spróbujcie wymieszać te dwie substancje tak, żeby połączyły się ze sobą. Co się dzieje?

A teraz dodajcie do tego żółtko jajka i znów wymieszajcie. Zaobserwujcie co się stało. Czy składniki połączyły się ze sobą?

Żółtko zawiera składnik, bez którego woda i olej nigdy by się ze sobą nie połączyły!

b) Załóżcie na ręce gumowe rękawiczki. Jedną z nich posmarujcie dość grubą warstwą kremu przeciwsłonecznego. Teraz podstawcie obie dłonie pod lampkę (nie za blisko, żeby się nie oparzyć!). Czy obydwie ręce nagrzewają się tak samo? Która z nich jest mniej nagrzana?

c) Wiele kremów ma bardzo ładne kolory. Można je uzyskać dodając do kosmetyków naturalne barwniki – czyli takie, które pochodzą np. z roślin. W przygotowanych materiałach znajdziecie Tablicę barwników – możecie ją wydrukować i zerkać na nią za każdym razem, gdy będziecie chcieli skorzystać z naturalnych barwników.

Spróbujcie uzyskać je z:

  • soku z buraków czerwony
  • kurkumy żółty
  • soku z borówek niebieski
  • soku z liści szpinaku zielony
  • kakao/mocnej esencji z czarnej herbaty brązowy

Możecie też poeksperymentować i wymieszać ze sobą otrzymane kolory, aby uzyskać inne.

Takie barwniki są również doskonałym składnikiem do zrobienia domowych farbek plakatowych! Aby otrzymać jeden kolor należy wymieszać barwnik ze 100 ml wody i 4 łyżkami mąki. Farbę można przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym słoiku do 2 tygodni.

Miłej zabawy! 😉

Nadchodzące wydarzenia