STEREOTYPY hasłem roku 2022 w MEG

Grafika dekoracyjna. Fioletowe tło. Po obu stronach zarysy szesnastu twarzy ludzkich w kolorach czarnym, białym i fioletowym.

W 2022 roku działalność programowa Muzeum Emigracji w Gdyni będzie koncentrować się na zagadnieniu STEREOTYPÓW. To wokół tego tematu planujemy organizować spotkania i wystawy, prowadzić badania oraz wydawać publikacje.

Kryzys migracyjny trwający od września 2021 roku na polsko-białoruskiej granicy i związany z nim kryzys humanitarny odzwierciedlają obecny stan społecznej i politycznej kondycji, pokazują obraz nastawienia wobec przybywających z zagranicy migrantek i migrantów. We współczesnej rzeczywistości przybyszom towarzyszy nie tylko niepokój związany z opuszczeniem swojej ojczyzny, ale także z przyszłością w świecie pełnym stereotypowych wyobrażeń o migrantach i migrantkach. Dlatego w tegorocznej działalności Muzeum Emigracji w Gdyni postanowiliśmy skoncentrować się na zagadnieniu STEREOTYPÓW – ich powstawaniu i oddziaływaniu, metodach rozpowszechniania i strategiach ich wykorzystywania. Podczas badań, wystaw i spotkań będziemy analizować stereotypy nie tylko w procesach migracyjnych, ale również w sposobach ich reprezentacji, w toczących się wokół nich narracjach i perspektywach, z pozycji których te narracje się tworzy.

Dwa obrazki. Po prawej stronie okładka Polskiego Przeglądu Migracyjnego. U góry okładki na białym tle tytuł w języku polskim i angielskim. Pod nazwą magazynu tytuły artykułów w dwóch kolumnach. W jednej kolumnie tytuły w języku polskim. W drugiej kolumnie tytuły w języku angielskim. Pod kolumnami zdjęcie. Na zdjęciu dwie osoby stojące naprzeciwko siebie. Na głowach mają założony karton, który zakrywa ich ciała do połowy. Spod kartonu wystają ręce, tułów i nogi. Po lewej stronie drugi obrazek. Grafika w kolorach czarnym, białym i fioletowym. Fioletowe tło. Na tle rozsypane czarne puzzle, które składają się w postać człowieka w kolorze białym.

Stereotypom w procesach migracyjnych poświęcone jest tegoroczne wydanie Polskiego Przeglądu Migracyjnego, który już od lutego będzie dostępny w sieciach Empik. Na jego łamach ekspertki i eksperci z różnych krajów zastanawiają się m. in. jaką rolę odgrywają media w kształtowaniu wizerunku migrantek i migrantów, w jaki sposób polityki państw wykorzystują te obrazy dla własnych celów, jak kształtują one relacje wewnątrz społeczeństw oraz jakie wyzwania stawiają przed współczesną edukacją. Premierze 7. numeru magazynu towarzyszyć będzie spotkanie i dyskusja o roli współczesnej nauki i kultury w procesach tworzenia i zmieniania zbiorowych wyobrażeń o Innych i Obcych. W nadchodzącym roku planujemy także uruchomienie projektu badawczo-edukacyjnego, którego celem będzie zbadanie emigracji wysoko wykwalifikowanych Polek oraz wspieranie sprawczości i samorealizacji dziewczynek w ich przyszłym życiu zawodowym. Zidentyfikowanie problemów, z którymi mierzą się kobiety, a także stereotypów, na które są one narażone, pomoże nam dobrać kompleksowe rekomendacje i propozycje rozwiązań dla inicjatyw regionalnych i rządowych.

Grafika. Czarne tło z kolorymi obiektami z kosmosu - planetami, satelitami, rakietami. Na środku grafiki narysowany globus w kolorach zielonym, fioletowym, żółtym i czerwonym. U góry globusa, na szczycie narysowana postać siedzącego dziecka. Dziecko macha do stojących pod globusem narysowanych mężczyzny i psa.

Przeprowadzki i ucieczki, zmiany miejsca pobytu i poszukiwanie nowego domu w dyskursie publicznym to niemal zawsze historie dorosłych. Zaplanowana na maj wystawa czasowa „Przeprowadzki” pokazuje perspektywę dziecka – wachlarz emocji związanych ze zmianą domu, otoczenia i rozstaniem z bliskimi. Wystawa, której kuratorkami są Anna Posłuszna i Katarzyna Witt będzie przeznaczona do wspólnego odkrywania przez dzieci razem z rodzinami. Niełatwy temat migracji zostanie przedstawiony w sposób czytelny dla naszych najmłodszych odbiorców. Wystawie – dostępnej w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim – towarzyszyć będzie bogaty program wydarzeń, w tym warsztatów, spotkań i zajęć edukacyjnych.

Już w lutym ruszamy z nowym cyklem warsztatów rodzinnych zatytułowanych „Wystawa na warsztat” przeznaczonych dla dzieci w wieku 8-12 lat. W trakcie spotkań w Muzeum będziemy wspólnie badać, testować i projektować ścieżkę dla najmłodszych na wystawie stałej. Idea projektowania zostanie z nami przez cały rok.

Dwa zdjęcia. Po lewej stronie zdjęcie Ogi Ugonoh. Czarna dziewczyna, ubrana w kolorową bluzkę bez rękawów. Ma czarne, kręcone włosy spięte w koka. Patrzy w obiektyw. Po prawej stronie zdjęcie Wojtka Sawickiego. Siedzi na wózku. Ma na sobie sweter w niebiesko-szare pasy, na twarzy okulary. Do szyi ma podpiętą rurkę ułatwiającą oddychanie.

Ważnym punktem naszej działalności w 2022 roku jest zaproszenie do roli ambasadorów Muzeum młodych aktywistów i influencerów, którzy na różnych polach przełamują stereotypy, aktywnie walcząc o ich zmianę. Naszymi ambasadorami zostali Ogi Ugonoh – Polka, Gdańszczanka nigeryjskiego pochodzenia, artystka i działaczka społeczna – oraz Wojtek Sawicki z bloga Life On Wheelz, który obala myślenie na temat osób z niepełnosprawnością. Misją Muzeum jest docieranie do zróżnicowanego grona odbiorców i poszerzanie pola dyskusji. Nawiązując współpracę z aktywnymi medialnie aktywistami pragniemy nie tylko edukować użytkowników sieci, ale i przełamywać stereotypy na temat samej instytucji.

Ponadto planujemy kontynuować dotychczasowe działania edukacyjne dla różnych grup wiekowych, takie jak Gdynia Language Swap czy warsztaty online dla szkół, zaprojektowane na potrzeby pandemii. Konkretne narzędzie do dyskusji z dziećmi i młodzieżą na temat stereotypów oferujemy w naszym stałym programie edukacyjnym i programie dla nauczycieli – podczas spotkań pod hasłem „Kronika osobista. Migracyjne historie z pierwszej ręki”. Wraz z powołanym w zeszłym roku zespołem ds. dostępności będziemy również poszukiwać coraz lepszych rozwiązań w przystosowywaniu przestrzeni i oferty Muzeum dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Share

Related posts:

Nadchodzące wydarzenia