Dla kogo?
rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami
Potrzebne materiały:
- wydrukowane karty pracy i materiały dodatkowe (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych czy zamalowanych z jednej strony),
- dostęp do Internetu (odsłuch utworu Hanki Ordonówny),
- kredki, mazaki,
- przedmioty do przygotowania sceny: kartony, koce, poduszki,
- przedmioty, które posłużą za instrumenty: plastikowe miski, drewniane łyżki, garnki,
- elementy garderoby do przebrania,
- latarki,
- kartonowe pudełka,
- kolorowy celofan, kolorowa bibuła,
- klej,
- kilka identycznych szklanek,
- łyżeczka,
- woda,
- farbki plakatowe
Do pobrania:
lub
Cel i efekty:
- zapoznanie z postacią Hanki Ordonówny – polskiej piosenkarki, tancerki i aktorki XX-lecia międzywojennego, występującej również na emigracji,
- zainteresowanie kontaktem z muzyką, umuzykalnianie,
- pobudzenie wyobraźni,
- rozwój umiejętności plastycznych,
- wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa
Przebieg zajęć
Szanowni Państwo! Czy to już? Tak! Proszę zobaczyć! Do Dworca Morskiego w Gdyni właśnie przybija legendarny statek Batory, a wraz z nim nasza długo wyczekiwana gwiazda – Hanka Ordonówna! Zaraz pokaże się na pokładzie, jeszcze chwileczka! Czy to jej kapelusz? Tak, to ona! Czas rozpocząć festiwal!
Zapoznajcie się z informacjami na temat tytułowej postaci (dawka wiedzy).
Festiwal rozpocznijcie od wydrukowania i wycięcia opasek, które założycie na ręce – to będą Wasze bilety wstępu na dzisiejszy koncert! (wycinanka 1).
Część I Co jest grane?
1. Znajdźcie w Internecie utwór pt. ,,Miłość ci wszystko wybaczy” w wykonaniu Hanki Ordonówny. Obejrzyjcie go i posłuchajcie uważnie. Przyjrzyjcie się wykonawczyni i porozmawiajcie:
– o czym śpiewa?
– jak śpiewa?
– jak wygląda, jak porusza się Hanka Ordonówna?
Czy to wykonanie przypomina piosenki śpiewane przez gwiazdy dzisiaj? Czym się różni? Czy podoba Wam się ten utwór? Dlaczego?
Możecie zapytać o to również Waszych bliskich – babć i dziadków, czy słuchali utworów Hanki Ordonówny w młodości? Jakie mają wspomnienia związane z tą piosenkarką?
2. Hankę Ordonównę można by określić słowem „VIP” (jest to określenie pochodzące z języka angielskiego i oznacza dosłownie very important person, czyli bardzo ważna osoba). Używa się go mówiąc o ludziach ważnych czy sławnych.Jej styl i sposób ubierania się naśladowało wiele kobiet. Spójrzcie na kartę pracy i zastanówcie się jak wyglądała ta gwiazda. Czy kojarzycie jakiś dzisiejszych VIP-ów? Jak wyglądają? Wykonajcie polecenie.
3. W karcie zadań znajdziecie również zdjęcia różnych urządzeń odtwarzających muzykę, jednak tylko niektóre z nich były używane w czasach Hanki Ordonówny. Przyjrzyjcie się im i wykonajcie polecenie.
Część II Ruszamy z festiwalem
1. Przed Wami festiwal, którego sami będziecie współtwórcami. Wieczorem wyczekiwany występ, a przed Wami wiele pracy!
Przygotujcie własną aranżację jednego z utworów Hanki Ordonówny:
a) Wybierzcie miejsce, w którym zorganizujecie swoją scenę. Mogą znaleźć się na niej głośniki, mikrofony, a nawet kurtyna (wykorzystajcie do tego domowe przedmioty),
b) Znajdźcie instrumenty – niech będą nimi wszystkie rzeczy, które wydają jakiś dźwięk, np. garnki, drewniane łyżki, pojemniki z fasolą,
c) Przygotujcie kostium – zobaczcie, co skrywa szafa! Przydadzą się kapelusze, pióra, cekiny i korale, krawaty, muszki, chusty, szale!
d) Przećwiczcie występ z muzyką. Przemyślcie jak będziecie poruszać się po scenie. Możecie nawet spróbować zapamiętać słowa i zaśpiewać, albo udawać, że śpiewacie 😉
e) Nie zapomnijcie o plakacie! Do jego przygotowania możecie wykorzystać szablon (karta pracy) lub wykonać go zupełnie samodzielnie. Jeśli chcecie, to w udostępnionych materiałach znajdziecie elementy, które możecie wyciąći przykleić na plakat (wycinanka 2).
Część III Strefa nowoczesna
Gdyby Hanka Ordonówna przeniosła się w czasie, na pewno jej występy nie mogłyby się obyć bez kolorowych świateł. W dzisiejszych czasach muzycy często „przenoszą” różne utwory w czasie, np. mieszając dawne muzyczne z nowymi lub wykonując stare piosenki przy użyciu nowoczesnych instrumentów 🙂
W świecie sztuki i zabawy podróże w czasie są możliwe, przygotujcie więc:
1. Kolorowe światła – aby je uzyskać, owińcie latarki kolorowym celofanem. Możecie też zrobić lampiony z pudełek, wycinając w nich otwory w dowolnych kształtach, zaklejając je kolorową bibułką, a w środku umieszczając latarkę. Możecie postawić je na Waszej scenie 😉
2. Eksperyment muzyczny
Kilka jednakowych szklanek napełnijcie wodą. Każda szklanka musi być napełniona inną ilością wody. Wodę w szklankach możecie zabarwić farbkami plakatowymi. Uderzając delikatnie łyżeczką w szklanki, posłuchajcie jakie dźwięki powstają. Dolewając i zmniejszając ilość wody, sprawdźcie jak zmieniają się dźwięki. Może uda Wam się zagrać melodię śpiewaną przez Hankę Ordonównę? 🙂
Jeśli wykonacie ten eksperyment w ciemnym pomieszczeniu, po skierowaniu światła latarki na szklankę otrzymacie kolorowe światła!
Miłej zabawy! 😉