Dla kogo?
rodziny z dziećmi, ale nieważne czy macie 5 czy 60 lat – rozwiążcie przygotowane aktywności wspólnie, dzieląc się swoimi doświadczeniami
Potrzebne materiały:
- wydrukowane karty pracy (do wydruku możecie użyć starych kartek, np. zadrukowanych czy zamalowanych z jednej strony),
- plecak,
- namiot lub przedmioty z domu, które mogą posłużyć do jego budowy,
- kredki lub flamastry,
- latarka (może być z telefonu),
- wykałaczki, patyczki,
- nożyczki,
- taśma klejąca,
- rolka po papierze toaletowym,
- lupa lub szkło powiększające (opcjonalnie),
- puste słoiczki,
- przyprawy,
- produkty spożywcze do posmakowania.
Do pobrania:
karta pracy 1
karta pracy 2
wycinanka 1
wycinanka 2
Domowa ekspedycja
Cel i efekty:
- zainteresowanie tematyką podróży, różnych kultur,
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z turystyką,
- pobudzenie wyobraźni poprzez angażowanie różnych zmysłów,
- zwrócenie uwagi na potencjał dydaktyczny przedmiotów i miejsc z najbliższego otoczenia,
- wspólne działania rodzinne, integracja międzypokoleniowa.
Przebieg zajęć
Dzisiaj czekają na Was wyjątkowe zadania! Wcielicie się w rolę podróżników, którzy mają do wykonania specjalną misję! Przed Wami długa droga pełna niespodzianek. Musicie przygotować się na trudne warunki, ciemności, mrozy, palące słońce i przemierzanie gęstej dżungli. Dlatego dobrze się do tej podróży przygotujcie – zabierzcie plecak i zapakujcie do niego wszystkie niezbędne rzeczy (lista potrzebnych materiałów powyżej)*.
* Poszczególne zadania można ukryć w różnych pomieszczeniach/miejscach, tak aby dziecko musiało odnaleźć karteczki/koperty z ich treścią tuż przed wykonaniem.
1. Każdy podróżnik musi mieć swoje obozowisko – miejsce, w którym może się schronić. Najważniejszym miejscem obozowiska jest namiot. Zazwyczaj przed nim znajduje się ognisko, przy którym można się ogrzać lub przyrządzić ciepły posiłek.
a) Wy zbudujcie swoją bazę w Waszym domu. Jeśli macie namiot, możecie go rozłożyć. Jeśli nie, zróbcie schronienie np. z krzeseł, prześcieradeł i kocy.
b) Szczególnym rodzajem schronienia są tipi oraz jurta. Zobaczcie w karcie pracy 1 jak wyglądają oraz znajdźcie przy pomocy Internetu lub dostępnych Wam książek brakujące informacje na ich temat.
2. Nocując na łonie natury można zaobserwować różne cienie, które wyglądają bardzo tajemniczo, chociaż w rzeczywistości są tylko odbiciem drzew lub przemykających gdzieś zwierząt.
Zróbcie swój teatrzyk cieni. Schowajcie się w zbudowanym wcześniej namiocie i oświetlajcie różne kształty latarką (możecie w tym celu wykorzystać naszą wycinankę 1, a wycięte kształty przymocować do wykałaczek lub patyczków taśmą).
3.W plecaku każdego prawdziwego podróżnika musi znaleźć się mapa!
a) Narysujcie swoją własną mapę (karta pracy 2). Może przedstawiać wymyśloną krainę lub znane Wam miejsce.
b)Każda mapa powinna mieć tzw. różę wiatrów, czyli znak pokazujący kierunki świata: północ (oznaczona literką N), południe (oznaczone literką S), wschód (oznaczony literką E) i zachód (oznaczony literką W).
Dowiedzcie się gdzie na róży wiatrów znajdują się odpowiednie kierunki i zaznaczcie je za pomocą liter opisanych w karcie pracy.
4.Innymi przydatnymi przedmiotami w plecaku są:
lornetka – dzięki niej można obserwować rzeczy, które są daleko, np. ptaki;
lupa – dzięki niej można oglądać w powiększeniu rzeczy, które są blisko;
małe pojemniki na próbki– służą do przechowywania różnych rzeczy znalezionych podczas ekspedycji, np. nieznanych skał lub fragmentów roślin, które podróżnik chciałby zbadać.
a) Połączcie dwie rolki po papierze toaletowym w lornetkę. Niech jedna osoba patrząc przez lornetkę wybierze jakiś przedmiot znajdujący się w pomieszczeniu, w którym jesteście, a potem spróbuje go opisać, tak aby druga osoba mogła zgadnąć co to jest.
b) Sprawdźcie jakie przyprawy skrywa Wasza kuchnia. Wybierzcie 3 z nich i przesypcie odrobinę do pustych słoiczków – to będą Wasze „próbki”.Przyjrzyjcie się dokładnie jaki mają kolor, czy się błyszczą, czy są złożone z ziarenek (jeśli tak, to jaki mają one kształt), sprawdźcie jakie są w dotyku. Jeśli macie w domu lupę, możecie przyjrzeć się im bliżej. Możecie je też powąchać. Zapiszcie nazwę przyprawy i swoje obserwacje na etykiecie (możecie ją przygotować samodzielnie lub wyciąć z wycinanki 2), przyklejcie ją do słoika.
5.Podróżnicy podczas swojej wyprawy odwiedzają różne kraje. Często są one dalekie i ich kultura bardzo różni się od tej, w której żyjemy na co dzień. Oznacza to, że mieszkańcy tych krajów mogą nosić inne stroje, mieć odmienne zwyczaje lub jeść nieznane nam potrawy.
Zdarza się tak, że nawet w najbliższym otoczeniu można natknąć się na rzeczy, które będą dla nas zupełnie nowe lub trudne do rozpoznania, np. wtedy, kiedy nie widzimy tego co jemy, a jedynie czujemy smak.
Przygotujcie kilka produktów, które znajdziecie w kuchni. Mogą to być pokrojone owoce, warzywa, miód, konfitura itp. Zadanie polega na tym, że jedna z osób ma zasłonięte oczy, a druga podaje jej do spróbowania przygotowane produkty, których nazwy trzeba odgadnąć. To nie takie proste! 🙂
Miłej zabawy! 🙂