Muzeum Emigracji w Gdyni jako instytucja działająca z różnymi grupami, od 2018 roku realizuje działania skierowane do nauczycieli. Przez ten czas zebraliśmy wiele wniosków i refleksji nt. edukacji szkolnej. Stąd chętnie przyłączyliśmy do inicjatywy Stowarzyszenia Educational Cha(lle)nge, które podjęło pomysł realizacji spotkań o edukacji w Gdyni. Do współpracy przy projekcie zaprosiliśmy miejskie organy zajmujące się edukacją w Gdyni, takie jak:Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, i Biurem ds. Jakości Życia Gdyński Zespół Wsparcia dla Oświaty
Celem projektu jest refleksja nad aktualną sytuacją w edukacji, potrzebami oraz pomysłami na dobre praktyki. Każdy członek i każda członkini społeczności szkolnej i przedszkolnej jest w naszej opinii ważny i każdego oraz każdej głos chcemy usłyszeć. Ważne jest, aby dać możliwość spotkania osobom zaangażowanym w gdyńską edukację.
Dotychczas odbyły się dwa spotkania podczas, których uczestnicy mogli wysłuchać inspiracyjnych wykładów, dyskutować nt. potrzeb w gdyńskich szkołach. Na kanwie potrzeb, które zgłosili uczestnicy dotychczasowych spotkań wypracowaliśmy trzy priorytety dla gdyńskich placówek oświatowych na rok szkolny 2023/2024 wraz z kierunkami rozwoju i wsparcia oraz sposobem ewaluacji podejmowanych działań. Wypracowane priorytety to: akceptacja, współpraca oraz rozwój kompetencji miękkich.
Aktualnie planujemy kontynuować spotkania oraz wspierać uczestników w realizacji poszczególnych priorytetów w i ich placówkach edukacyjnych.
Stworzyliśmy również karty ze wskazówkami i dobrymi praktykami, nt. poszczególnych priorytetów.
Karta pracy | Krab Kłębek
Drodzy Nauczyciele
Przekazujemy wam kartę pracy z zadaniami, które są doskonałym uzupełnieniem rozmowy z uczniami na temat migracji. Materiał dedykujemy uczniom i uczennicom klas I-III szkół podstawowych.
Krab Kłębek to postać stworzona na potrzeby funkcjonującej w Muzeum Emigracji ścieżki zwiedzania dla rodzin z dziećmi.
Jednak jego historia emigracji z wód chińskich mórz, to materiał do pracy także poza muzeum. Może właśnie w klasie szkolnej? Postać kraba do wydruku, znajduje się w załączniku.
Materiał został opracowany we współpracy z nauczycielami (Natalią Baranowicz, Martyną Dornowską, Angeliką Losik oraz Anną Polańską) podczas warsztatów skierowanych do kadry pedagogicznej, realizowanych w ramach projektu ,,Edukacja na fali. Pasjonaci na pokład!’’
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Joanna Gojżewska i Ludwika Radacka-Majek (specjalistki ds. edukacji w Muzeum Emigracji w Gdyni)
Edukacja na fali. Pasjonaci na pokład!
Projekt ma na celu stworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń dla zaangażowanych pedagogów jak również wspólne budowanie oferty bezpłatnych szkoleń zaprojektowanych specjalnie na potrzeby tej grupy odbiorców. Uczestnicy podnoszą swoje kompetencje w zakresie radzenia sobie z wyzwaniami, które są związane z procesami migracyjnymi.
Muzeum Emigracji w Gdyni stawia sobie za cel proponowanie swoim odbiorcom ambitnego i ciągle rozwijającego się programu dla uczniów i nauczycieli. Dział Edukacji stara się na bieżąco reagować na konkretne potrzeby swoich odbiorców, dostosowując do nich swoją ofertę. Nasz zespół jest w stałym kontakcie z gronem zaangażowanych nauczycieli, ściśle z nimi współpracując.
Koordynatorka projektu
Ludwika Radacka-Majek
Specjalistka ds. Edukacji
l.radacka-majek@muzeumemigracji.pl
+48 58 670 41 57
Rusza podcast „Edukacja na fali” dla nauczycielek i nauczycieli
Interesujesz się edukacją, a może pracujesz jako nauczyciel? Podcast, który tworzymy dotyczy aktualnych wyzwań w świecie edukacji. Wierzymy, że rozmowy dadzą Ci inspirację i moc do działania. Od teraz możesz wysłuchać nas o każdej porze w dowolnym miejscu.
Do słuchania podcastu zachęcamy także rodziców i wszystkie osoby, które mieszczą się w pojęciu społeczności szkolnej. Musimy pamiętać, że szkoła to ludzie, którzy ją tworzą. W nowoczesnym i odpowiedzialnym społeczeństwie, na to jak funkcjonuje instytucja szkoły powinniśmy mieć wszyscy wpływ. Od 1 września podcast będzie dostępny za darmo na platformie Spotify oraz wkrótce na kanale YouTube Muzeum Emigracji.
ODCINEK 3
Kreatywna edukacja, czyli jaka?
Słowo „kreatywność” wydaje się być nieco nadużywane. Często słyszymy o kreatywnych warsztatach czy lekcjach. Jednak jakie cechy spełnia wartościowa, wyjątkowa edukacja, która odpowiada na potrzeby młodszych i starszych uczniów?
Podczas rozmowy z Jakubem Tylmanem, porozmawiamy jak „kolorować” polską szkołę, aby dążyć do coraz nowocześniejszego modelu edukacji. Na podstawie konkretnych dobrych praktyk, Jakub podpowie, jak tworzyć szkołę przyjazną dla każdej osoby.
ODCINEK 2
Dobre praktyki w pracy z uczniami ukraińskojęzycznymi
Obecność ukraińskich uczniów w polskich szkołach to nie nowa sytuacja. Jak zatem dbać o integrację w klasach wielokulturowych? W drugim odcinku opowiemy o dobrych praktykach w kontekście uczniów z doświadczeniem migracji, ale także o tzw. języku wrażliwym, czyli np. o tym, dlaczego nie powinniśmy używać sformułowania ,,na Ukrainie”. Słuchaj już teraz!
ODCINEK 1
Dobrostan psychiczny w pracy nauczyciela
W pierwszym odcinku skupimy się na dobrostanie psychicznym w pracy nauczyciela. Specjalistka ds. edukacji Muzeum Emigracji i prowadząca podcast Ludwika Radacka – Majek zapyta psychologa Bogusławę Gontarz o to, co wpływa na pozytywne samopoczucie i niwelowanie negatywnych emocji w naszym życiu? Jak rodzice i dyrektorzy szkół, mogą wspomóc nauczycieli w ich dbaniu o dobrostan psychiczny?
Oddajemy do Waszej dyspozycji materiały psychoedukacyjne, które nawiązują do realizowanej w Muzeum Emigracji w Gdyni, czasowej wystawy „Przeprowadzki”. Znajdziecie tutaj dobre praktyki i rekomendacje na temat pracy z nowoprzybyłymi uczniami i uczennicami do polskich szkół z Ukrainy w kontekście doświadczenia uchodźstwa wojennego w Polsce.
Aby zapoznać się z materiałem, kliknij TUTAJ.
Spot i pakiet antydyskryminacyjny #nauczsięreagować
Jak rozmawiać o dyskryminacji z młodzieżą? We współpracy z nauczycielami i pedagogami stworzyliśmy spot antydyskryminacyjny #nauczsięreagować wraz z zestawem materiałów, które pomogą rozmawiać młodzieżą, ucząc przeciwstawiać się oznakom nietolerancji.
Do wspólnej pracy nad spotem zaprosiliśmy grupę nauczycieli. Chcieliśmy poznać doświadczenia osób na co dzień pracujących młodzieżą w szkole. Wspólnie stworzyliśmy scenariusz krótkiego filmu, korzystając ze wsparcia specjalistów. Do współpracy włączyliśmy: psychologa i trenerkę antydyskryminacyjnej – Bogusławę Gontarz oraz nauczyciela mianowanego tytułem: Nauczyciel Roku 2018 – Przemka Staronia, reprezentujących Centrum Rozwoju Jump, a także Dominika Wernera – filmowca, który opracował scenariusz oraz część wizualną spotu.
W lutym i marcu 2020 roku odbył się cykl warsztatów dla nauczycieli, podczas których piętnastoosobowa grupa uczestników miała okazję dyskutować na temat przejawów dyskryminacji w szkole pod opieką Bogusławy Gontarz. Była to także okazja, aby poznać filmowe zaplecze powstawania spotów czy kampanii społecznych, o których opowiedział Dominik Werner.
Na podstawie wniosków z warsztatów powstał scenariusz, zaopiniowany pod względem merytorycznym przez Centrum Rozwoju Jump. Zależało nam, aby spot nie tylko pokazywał, czym jest dyskryminacja i jak się przejawia, ale także, że warto reagować na mowę nienawiści i nierówne traktowanie. Stąd hasło pojawiające się w spocie: #nauczsiereagować.
Spot uzupełnia pakiet edukacyjny, zawierający treści teoretyczne oraz ćwiczenia do przeprowadzenia w klasie szkolnej. Można w nim zapoznać się między innymi z rozdziałem dotyczącym przejawów mowy nienawiści w intrenecie oraz nierównego traktowana osób z niepełnosprawnościami. Pakiet ten jest narzędziem, z którego mogą samodzielnie skorzystać nauczyciele oraz rodzice. Za warstwę merytoryczną pakietu odpowiadała Bogusława Gontarz.
Pobierz edukacyjny pakiet antydyskryminacyjny.
Praca z uczniem z doświadczeniem migracji w polskiej szkole – rekomendacje
Mamy przyjemność przedstawić Państwu rekomendacje przygotowane przez uczestników seminarium „Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole”, zorganizowanego przez Muzeum Emigracji w Gdyni w listopadzie 2019 roku.
Wśród rad skierowanych do szkół i nauczycieli znajdują się m.in. propozycje, w jaki sposób przygotować społeczność szkolną na przyjęcie nowego ucznia. Autorzy rekomendacji polecają zorganizowanie warsztatów antydyskryminacyjnych czy też wydarzeń, podczas których uczniowie będą mieli możliwość poznania kultur świata i języków obcych.
Rekomendacje dotyczą także rozwiązań systemowych, które mogą ułatwić pracę nauczycielom i edukatorom. Uczestnicy seminarium proponują m.in. stworzenie sieci specjalistów pracujących z osobami doświadczonymi migracją, do której mogliby należeć przedstawiciele instytucji kultury, jednostek samorządowych i organizacji pozarządowych, oraz zwiększenie możliwości indywidualnego podejścia do ucznia z doświadczeniem migracji.
Pobierz bezpłatną publikację zawierającą wszystkie rekomendacje o pracy z uczniem z doświadczeniem migracji.
Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki do skorzystania z pakietów edukacyjnych, które zostały przygotowane przez zespół Działu Edukacji
Każdy pakiet zawiera propozycje zadań do samodzielnego przeprowadzenia w klasie i teksty źródłowe, a w części z nich znajdą Państwo również prezentacje multimedialne czy karty zadań. Udostępniliśmy muzealne obiekty, zdjęcia, wywiady z Archiwum Emigranta oraz filmy. Wszystko po to, aby nauczyciele i nauczycielki mogli przeprowadzić lekcję opartą na naszych zasobach.
Dostępne materiały do pobrania:
Wszystkie pakiety edukacyjne + Załączniki do wszystkich pakietów
Materiały przeznaczone dla uczniów przedszkoli, zerówek i klas I-III szkół podstawowych:
Pakiet wprowadzający do wizyty w Muzeum Emigracji w Gdyni
Materiały przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych:
Materiały przeznaczone dla uczniów szkół ponadpodstawowych:
Doświadczenia nauczycieli z nauczania w okresie pandemii COVID-19
Z jakimi trudnościami mierzyli się nauczyciele podczas zdalnej edukacji? Czego im brakowało i jak sobie radzili z tą trudną sytuacją? Zachęcamy do zapoznania się z publikacją przygotowaną we współpracy z Fundacją Dobra Porażka. Jest ona efektem przeprowadzonego w marcu 2021 roku badania ankietowego wśród nauczycieli, którzy od ponad roku organizowali zdalną naukę dla swoich uczniów.
Możesz pobrać plik z publikacją o doświadczeniach nauczycieli z nauczania w okresie pandemii COVID-19 lub przeczytać poniżej: